customer journey

Customer Journey

Uw Customer Journey analyseren

Een customer journey wordt in het Nederlands ook wel ‘klantreis’ genoemd en is de reis die uw klanten afleggen, voordat zij overgaan tot de aankoop van uw product of dienst. Deze klantreis kan middels Web Analytics worden vastgelegd in verschillende fases van het beslissingsproces.

Wij gebruiken hier verschillende theoretische modellen voor, zoals het model waarin de inspiratiefase, oriëntatiefase en aankoopfase worden geanalyseerd. Tussen deze fases hebben uw klanten verschillende momenten dat zij in aanraking komen met uw product.

Tijdens het omschrijven van deze klantreis worden op verschillende vragen naar verschillende antwoorden gezocht; welke informatiebronnen worden gebruikt, heeft uw klant al weinig of veel kennis over uw product of dienst, naar wat voor soort informatie zijn zij op zoek en waar waarop baseren zij uiteindelijk of zij wel of niet tot aankoop overgaan.

Uiteraard zijn er nog veel meer vragen, maar deze vragen geven u een beeld over hoe de customer journey in elkaar wordt gezet.

Wat is Customer Journey Mapping

De methode van customer journey mapping is een klantgericht wijze van het ontwikkelen van innovatieve concepten om zo de klantreis te optimaliseren. Het is de visualisatie van de klantreis en maakt processen inzichtelijk om de customer journey te verbeteren.

De customer journey map is een visualisatie die de klant maakt om zich door een product of dienst laat inspireren, zich laat oriënteren, en de beslissing neemt om een product of dienst aan te schaffen. Het visualiseert alle contactmomenten en alle kanalen.

Customer Journey Mapping en de toegevoegde waarde daarvan

Customer journey mapping kan erg belangrijk zijn bij de ontwikkeling van een concept en ontwerp, de ontwikkel- en exploitatiefase en de online-strategie. Middels een customer journey map ontvangt u belangrijke analyses in uw kansen, mogelijkheden om uw product of dienst te verbeteren en concurrentievoordelen. Op deze manier optimaliseert u uw klantervaringen.

Bent u geïnteresseerd naar uw mogelijkheden in customer journey mapping? Heeft u advies nodig om dit succesvol door te voeren binnen uw online bedrijfsstrategie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Customer Journey Map toepassen

In uw customer journey map geven we belangrijke vragen om de visualisatie van de klantreis mogelijk te maken:

  • Met welke mogelijke contactmomenten kunnen klanten van u in aanraking komen?
  • Breng alle contactmomenten in kaart en welke momenten zijn voor uw bedrijf het allerbelangrijkst?
  • Welke contactmomenten zijn voor verbetering mogelijk?
  • Wanneer beslist uw klanten om over te gaan op aankoop?
  • Hoe ervaren uw klanten de verschillende fases in het beslissingsproces en hun klantreis?
  • Wat gaat al goed, wat gaat allemaal mis en welke momenten kunnen worden verbeterd?