tips om uw ctr te verbeteren door dwell time

Tips om uw CTR te verbeteren door dwell time

Uw organische click-through-rate en de dwell time is ontzettend belangrijk! Hoewel het niet een directe ranking signaal is van het algoritme van Google, geloven vele online marketeers wel dat het een indirect signaal geeft en in zekere mate gevolgen heeft in de zoekresultaten.

bouncerate verlagen

En als u uw click-through-rate verbeterd, verbeterd u automatisch uw organische zoekresultaten en conversies:

CTR verbeteren website
Hoewel het hebben van een hoge CTR van cruciaal belang is, is de positieve betrokkenheid nog veel belangrijker. Wat heeft het nut als veel bezoekers op uw website komen, maar bezoekers een paar seconden op uw website blijven?

Vandaag zullen we u door middel van causaal onderzoek de relatie laten zien tussen bouncerate, tijd op de website en rankings in de organische zoekresultaten.

Houdt Google rekening met de dwell time van een website?

Drie jaar geleden, Fuane Forrester van Bing schreef een blogpost over hoe men kwaliteit kan leveren aan de content op een website. In deze blogpost werd het concept ‘dwell time’ geïntroduceerd.

Simpel gezegd, ‘dwell time’, is de werkelijke tijd die een bezoeker doorbrengt op een pagina, alvorens terug te keren naar de zoekresultaten. In theorie, hoe langer de werkelijke tijd op een webpagina, hoe beter dit aangeeft dat de bezoeker alle informatie op de desbetreffende webpagina heeft gelezen, alvorens ze terugkeren naar de zoekresultaten of het uitvoeren van andere activiteiten op de website.

Google heeft via zijn kanalen aangekondigd dat zij de data zullen bestuderen en hebben het in overweging genomen dat de hoeveel tijd een bezoeker besteedt op een webpagina alvorens terug te laten keren als ranking signaal.

In 2011 kondigde zoekmachine Google aan een nieuwe optie toe te voegen aan de domeinen, om ze te blokkeren in de zoekresultaten als men vaak op een zoekresultaat klikt en vervolgens binnen enkele seconden terug naar zoekresultaten zou klikken en deze URLs lager te ranken in de organische zoekresultaten. Dus we weten dat Google de maatregel ‘dwell time’ meeneemt als (in)direct signaal.

Heeft de bouncepercentage Impact op de organische zoekresultaten?

Google’s Gary Illyes tweette het volgende in 2015: “We willen Google Analytics niet gebruiken om de organische zoekresultaten te laten ranken”. Dat is meteen duidelijk toch?

Echter, wij zijn van mening dat de bouncerate niet direct meetelt als ranking factor. En Google zal Webanalytics niet gebruiken om de ‘dwell time’ te berekenen. Wel zijn wij van mening dat de bouncepercentage indirect impacht heeft op de organische zoekresultaten.

Uit de onderstaande afbeelding kunnen we zien dat de bouncerate van de webpagina’s en zoekwoorden een directe relatie hadden en invloed hadden op de ranking factor:

organische posities verbeteren
Kijkt u eens goed naar de afbeelding. Let op de “knik” tussen de posities vier en vijf. In wiskundige termen heet di teen “discontinue functie”, maar wat gebeurt hier?

Het lijkt erop dat een lage bouncerate (minder dan 76%) meer kans hebben op de zoekposities 1 t/m 4. Echter, als uw bouncerate hoger is dan 78 procent, dan heeft u veel minder kans om te verschijnen in die felbegeerde top 4 zoekposities. Zeg ik dat de bouncerate deel uitmaakt van de kern van de zoekalgoritme van zoekmachine Google? Nee.

Wel denken we dat er een relatie is tussen de bouncerate en de organische zoekresultaten. Kijken naar de bovenstaande grafie, kunnen we afleiden dat het geen toeval is – maar in feite, algoritmische in aard.

Het algoritme van zoekmachine Google gebruikt de betrokkenheid tussen bezoekers en website als een valide methode. Meer in de zin van een “check” op de CTR binnen het bestaande algoritme, dat hedendaags door Google niet is gekwantificeerd.

Ongetwijfeld kunnen we de CTR beïnvloeden. Zo kan ik u beloven dat u gratis bier krijgt als u op mijn SERP-link klikt. Dus ik denk dat Google het meten van dwell time gebruikt om te controleren of websites met een hoge CTR het wel verdienen en of de klik inderdaad geldig is, of dat bezoekers gewoon gelokt zijn door de title-tag en meta description.

Een andere vraag dat komt kijken bij de discussie, is er een oorzakelijk verband tussen hogere rankings en hogere betrokkenheid ratio’s of kunnen beide veroorzaakt worden door andere losstaande factoren? Nou ja, we zullen nooit alle geheimen van het Google ‘s algoritme kennen.

Hoe dan ook, het verbeteren van de betrokkenheid in gebruikersstatistieken, zoals de bouncerate, zal nog steeds vele voordelen hebben. Een lagere bouncerate is slechts een indicator van succes, maar biedt geen garantie voor succes.

Heeft de laadtijd op de website invloed op uw organische positie?

Als we kijken naar de gemiddelde tijd op een website en de organische resultaten zien we ook een “knik” in de curve:

website optimalisatie Alkmaar
Op de grafiek is duidelijk te zien dat als uw zoekwoorden/content behoorlijke dwell time hebben, het meer kans heeft om in de top van de organische zoekresultaten (zoekposities 1-6) te komen. Als de betrokkenheid zwak tot laag is, dan valt u al gauw buiten de top tien zoekresultaten.

Larry’s theorie: Google maakt gebruik van ‘dwell-time’ – die we op dit moment niet kunnen meten, maar is evenredig aan de betrokkenheid van gebruikersstatistieken, zoals de bouncerate, de tijd op de website en conversieratio’s om de click through rate te valideren. Deze statistieken helpen Google erachter te komen of de gebruikers uiteindelijk kregen naar wat zij zochten.

Conversieratio – Het ultieme doel

In de vorige alinea hebben we het gehad over de conversieratio. We weten dat hogere click-through-rates doorgaans vertaald worden in hogere conversies:

CTR verbeteren
Als u mensen teweeg kunt krijgen om echt enthousiast te worden en door te klikken naar uw landingspagina, draagt dit vaak bij aan een aankoop of aanmelding op een nieuwsbrief.

Over alle sectoren gemiddeld is de conversiepercentage voor een website tussen de twee en drie procent, terwijl de conversies voor bovenliggende websites gemiddeld 10 procent is.

De conversiepercentage is een van de meest benoemen succesfactor. De conversiepercentage bepaald het rendement van uw website kunt meten (verkregen leads, verkoop product of dienst, aanmeldingen nieuwsbrief). Het zegt verder ook iets over de mate van de websitestructuur. De click-through-rate en de conversieratio zijn een van de meest invloedrijke on-page SEO inspanningen op dit moment.

Hoe verhoogt u de dwell time?

De bezoekersduur op de laatste webpagina wordt nooit gemeten en bij het openen van een webpagina krijgt de webanalytics een seintje. De tijd dat een bezoeker van een webpagina naar een andere webpagina navigeert is de verblijftijd. Concreet gezien betekent dit dat bezoekers die op een webpagina terechtkomen en na het lezen van dat bericht teruggaat naar de organische zoekresultaten een verblijftijd van 0 seconde heeft, omdat het de eerste en tevens de laatste webpagina is die hij of zij heeft bezocht.

Met een paar praktische tips kunt u de dwell time van uw website verbeteren:

  1. Schrijf of herschrijf uw title-tags en meta descriptions, en verbeter hiermee uw organische CTR. Bekijk vooraf de statistieken binnen Search Console, waarin duidelijk wordt aangegeven welke webpagina’s een lagere CTR hebben.
  2. Kies de juiste zoektermen waarop u wilt ranken. Denk niet te breed en/of in zoekvolume, want dan bereikt u uw potentiële doelgroep niet.
  3. Herschrijf kopteksten en probeer door middel van verschillende beïnvloedingsprincipes uw doelgroep te bereiken.
  4. Schrijf niet te lange alinea’s. Lange alinea’s wekt onbewust minder interesse op bij bezoekers.
  5. Verbeter uw laadsnelheid van uw website. Uit onderzoek blijkt dat als uw website niet eerder reageert binnen 5 seconden bijna 50% van uw bezoekers terugkeren naar de zoekresultaten.
  6. Schrijf goede en lange content. Optimaliseer uw content met afbeeldingen en als het mogelijk is ook met video’s. Een video van vijf minuten betekent een minimale dwell time van vijf minuten. Wilt u goed gevonden worden door middel van een blogpost? Zorg voor een minimaal aantal woorden van 1500.
  7. Zorg voor een prettig webdesign, waar uit makkelijk te navigeren en te lezen is.
  8. Het allerbelangrijkste, link intern naar andere webpagina’s binnen uw website. Intern linken (ook wel deep linking genoemd) moet wel in een positieve zin aansluiten op uw content.

Heeft u meer vragen? Webizx internetbureau bekijkt graag de mogelijkheden voor u om uw website te verbeteren voor uw bezoekers. Via deze weg werkt u direct aan het rendement van uw website. U kunt contact met ons opnemen.

No Comments Yet.

Leave a comment