SEO uitbesteden

SEO uitbesteden

Hoger komen in Google? Dat willen wij allemaal. En heel simpel gezegd; zolang u ervoor zorgt dat u meer doet dan uw concurrenten zult u langzamerhand in de organische zoekresultaten stijgen.

In dit artikel leggen wij u uit waar u rekening mee moet houden met zoekmachine optimalisatie. SEO is niet te omschrijven middels dit artikel, maar wel een goed houvast om te laten zien wat het allemaal inhoudt.

De inhoud van zoekmachine optimalisatie

Ik weet niet veel over u, maar voor ons, on-site SEO is waarschijnlijk de meest lonende deel van het proces. In tegenstelling tot uw off-page inspanningen, de technische wijzigingen en verbeteringen op uw website, kunnen alle facetten van SEO verschil maken voor zowel bezoekers en zoekmachine bots, en hebben deze allen impact op uw zichtbaarheid.

In dit artikel hebben wij samen met het team de belangrijkste punten voor u op een rijtje gezet. In dit artikel worden alleen de belangrijke factoren uitgelegd, maar wordt niet uitgebreid ingegaan op hoe u deze factoren kunt toepassen. Wel worden middels uitgaande links doorverwezen naar andere webpagina’s waar het wel in wordt uitgelegd.

Google site crawlen & audit

Voordat u start met het observeren en analyseren van uw website, kunt u het beste beginnen met het crawlen en indexeren van uw website. Zorg ervoor dat u alle elementen op uw website scant (JavaScript, CSS, afbeeldingen, video, Flash, etc).

U kunt dit het beste doen met Google Search Console. Google Search Console moet ten eerste correct worden geïnstalleerd. De snelste manier om toegang te krijgen tot Crawlfouten is uit het dashboard. De belangrijkste dashboard geeft u een snelle preview van uw site, toont u drie van de belangrijkste management tools: Crawlfouten, Search Analytics en sitemaps.

Google Search Console dashboard

In het dashboard moet u opletten op het volgende (uitleg over dashboard):

  1. Site errors: In dit gedeelte ziet u de fouten uit uw website. Dit zijn ernstige fouten, die invloed hebben op uw website. Sla deze dus niet over!
  2. URL errors: Deze zijn verschillend van de site fouten, omdat ze alleen specifieke pagina’s op uw website beïnvloeden, niet uw website als een geheel.

Vermijd duplicate content

Duplicate content is letterlijk vertaald: dubbele inhoud en verwijst in het algemeen over inhoudelijke blokken van uw content binnen uw eigen domeinnaam, die ofwel andere inhoud volledig overeenkomen of zijn aanzienlijk vergelijkbaar.

Duplicate content wordt onbewust gecreëerd, maar zorgt er wel voor dat uw webpagina’s niet hoog zullen scoren in de zoekmachines. Zorg er dus voor dat uw content uniek is en niet volledig is gekopieerd.

Als u duplicate content heeft geïdentificeerd, dan zal ik dit als een van de topprioriteiten bovenaan uw lijst zetten. Als u bijvoorbeeld twee webpagina’s heeft die qua content hetzelfde vertellen (dus bijna volledig identiek zijn aan elkaar), dan kunt u bij de minst belangrijke webpagina een meta tag toevoegen:of: .

De rel=”canonical” meta tag zegt eigenlijk: de URL waar u nu op zit is identiek aan de opgegeven URL in de canonical tag, maar de opgegeven canonical tag is de specificatie wat de originele variant van een pagina is.

Naast content zijn er nog meer factoren, die duplicate kunnen bevatten, namelijk:

  1. De www variant en non-www variant van uw website: Geef in Google Search Console aan welke variant van belang is. Hier meer uitleg over de www en non-www variant van uw website.
  2. De http en non-http variant van uw website: Middels een simpele programmeercode in uw .htaccess bestand kunt u een 301-redirect maken van uw http-variant naar non-http-variant of omgekeerd. Zo worden alle non-http varianten van Webizx doorverwezen naar http-varianten.
  3. Andere duplicate content varianten: Duplicate meta titles en meta descriptions, duplicate body content, meerdere domeinen, meerdere subdomeinen, identieke content op verschillende domeinnamen.

HTML-verbeteringen

Controleer op website indexatie problemen

Zodra u uw website geanalyseerd heeft op duplicate content en crawl fouten, is het tijd om uw website op doorzoekbaarheid te onderzoeken.Enkele van de meest voorkomende problemen zijn slecht onderhouden sitemaps, robots.txt fouten, en HTTP response code fouten.

Doorloop uw sitemaps

Als u gebruik maakt van een hulpmiddel of plugin om uw sitemap automatisch te beheren, moet u in staat zijn om een XML sitemap automatisch op te halen, te bekijken en te valideren naar een bestaande sitemap. Als je niet met behulp van een sitemap hulpmiddel, moet u uw sitemap handmatig controleren. Hoe dan ook, u moet ervoor zorgen dat uw sitemap accuraat en up-to-date is.

Zodra u uw sitemap heeft bijgewerkt, kunt u ze controleren op fouten in Google Search Console. Meld u aan bij uw account, ga naar Crawl > Sitemaps en klik op de Add / Test Sitemaps knop. Voer de URL van uw sitemap in en klik op test om te zien of Google fouten tegenkomt tijdens het ontleden van uw sitemaps.

Bekijk uw Robot.txt

Een pagina kan worden geblokkeerd of niet worden geïndexeerd om verschillende redenen. Zo zou het een "noindex" tag in de sectie, de X-Robots-Tag hebben in de HTTP-header, of het kan zijn dat uw robots.txt bestand zelf de blokkade vormt van uw pagina.

Check de instructies van uw robots.txt en zien of er belangrijke pagina's worden geblokkeerd. Als dat het geval is, dan moet u uw robot.txt aanpassen om indexering van uw pagina’s in te schakelen.

Voor het geval u alle webpagina’s wilt laten indexeren moet uw Robot.txt er zo uitzien:

Robot.txt website

Doorloop uw website op fouten

HTTP response code fouten zijn eenvoudig op te sporen en verantwoordelijk voor veel indexering fouten. U kunt uw website voor crawlfouten controleren door uw site auditing gereedschap of door te gaan naar Crawl > Crawlfouten in uw Google Search Console.

U kunt de 4XX fouten corrigeren, die u vindt door de vaststelling van uw interne links of het opzetten van 301 redirects. De 301 redirect verwijst de zoekmachines en bezoekers dat de opgevraagde webpagina verhuisd is naar een nieuwe webpagina. Het is een soort definitieve verhuizing van de ene URL naar de andere URL.

Zorg er ook voor dat uw website een 404-pagina heeft opgericht in de eerste plaats om uw bezoekers terug te verwijzen naar belangrijke pagina's van uw website. Op die manier blijven bezoekers op uw website als zij op een 404-pagina terechtkomen.

Vraag Google om uw webpagina’s opnieuw te crawlen

Wanneer u bovenstaande heeft gedaan kunt u Google vragen om uw website opnieuw te crawlen en te indexeren. Op deze manier komt u te weten of u nog steeds belangrijke fouten over het hoofd heeft gezien..

Om uw website te laten crawlen kunt u inloggen in Google Search Console, naar Crawl > Fetch als Google, vul uw URL in en update de pagina!

Zorg er dus maandelijks voor dat: er geen fouten zijn in de sitemap, robot.txt correct staat, alle belangrijke webpagina’s geïndexeerd kunnen worden, http fouten vermijden en om maandelijks uw website te crawlen.

Paginasnelheid van uw website bekijken

U kunt kijken of uw website snel laadt. Dit kunt u doen door de Pagespeed Insight Tool van Google te pakken. Het nadeel van deze tool is dat het alleen de opgegeven URL meet. Andere URLs worden dus niet gemeten.

Het kan dus zo zijn dat een webpagina bepaalde Javascript en JQuery moet laden en een andere pagina niet. Meet dus alle belangrijke webpagina’s in deze tool.

Bekijk of uw website mobielvriendelijk is

Mobiele SEO wordt steeds belangrijker. Er zijn in het jaar 2015 meer mobiele zoekopdrachten dan desktop zoekopdrachten geplaatst. Hier enkele praktische tips om uw website mobiel vriendelijk te maken:

Ten eerste, bekijk of uw website mobiel vriendelijk is. Door middel van de mobielvriendelijke test kunt u kijken of uw webpagina’s mobiel vriendelijk zijn.

Ten tweede, kunt u kijken middels: rechtermuisknop > inspecteren > mobiel icoontje of uw website op bepaalde resolutieschermen niet vreemd uitwijken. Wij doen dit bijvoorbeeld maandelijks!

Ten derde, bekijk welke elementen en content er op uw mobiel getoond moeten worden en wat niet. Mobiele gebruikers hebben andere prioriteiten en andere informatiebehoeftes dan desktop gebruikers. De informatiebehoefte is vaak van korte duur en het beslissingsproces is al vaak in een verder stadium.

Doe een mobiel zoekwoordenonderzoek. De meeste zoekwoorden op mobiel zijn voice search. Voice search is ook de nieuwe trend en wordt steeds belangrijker, juist ook in 2017.

En wat ook erg belangrijk is: vermijd gangbare SEO fouten op mobiel:

  • Geblokkeerd JavaScript, CSS en afbeeldingen. Zorg ervoor dat de Googlebot gemakkelijk toegang heeft tot alle bronnen die u gebruikt op uw site.
  • Niet-afspeelbare inhoud. Sommige webpagina's zijn onder andere video- of audiobestanden die niet afspeelbaar zijn op smartphones zijn, bijv. als Flash (die niet wordt ondersteund door de meeste mobiele browsers). Vermijd Flash en houd u media afgespeeld op verschillende apparaten om een geweldige gebruikerservaring voor alle bezoekers te garanderen.
  • Als u pop-ups te gebruikt op uw mobiele website, vergeet niet om ze onopvallend te houden. Een paar maanden geleden kondigde Google aan dat in januari 2017, ze beginnen met het straffen van mobiele pagina's die opdringerige pop-ups vertonen wanneer een gebruiker eerst een pagina opent, waardoor de pagina in de zoekresultaten zullen dalen.
  • Vergeet niet om altijd uw de laadtijd van uw pagina’s te testen en uw afbeeldingen te comprimeren.

On-page SEO

Als het gaat om on-page SEO, dan weet ik zeker dat u gehoord heeft van meta-tags, keyword density, header tags, et cetera. Dit zijn uiteraard belangrijke on-page SEO factoren, maar on-page gaat nog veel verder! Daarom ga ik het ook niet over deze factoren hebben, maar kijk ik wat dieper, iets wat niet regelmatig besproken wordt.

IR-begrippen

In de geschiedenis zijn er vele IR-begrippen bepaald om te achterhalen waar een webpagina in Google precies over gaat. Het is onbekend welke IR-modellen er exact gebruikt worden, maar het is wel duidelijk dat ze erg complex zijn.

Houd rekening met het volgende: ‘wat wil ik bereiken met mijn webpagina’. Het model dat toegepast word moet correct aansluiten bij de zoekopdracht. Er zijn drie typen zoekopdrachten: navigatiegericht, informatie gericht en transactiegericht.

Trefwoord telling

De trefwoorden telling is het aantal keer dat een zoekwoord op de webpagina terugkomt. Hoe hoger het percentage, des te beter voor SEO, maar ook daar zit een grens aan. Indien het trefwoord te vaak voorkomt op de webpagina, kan Google concluderen dat er sprake is van ‘spammy’ tekst.

Zoekwoord dichtheid

Het zoekwoord dichtheid is de dichtheid van het zoekwoord op de pagina. De ideale zoekwoord dichtheid ligt tussen de 2-3%. Een plug-in als Yoast houdt automatisch voor u bij of u de ideale zoekwoord dichtheid heeft.

Keyword density

Zoekwoord nabijheid

De zoekwoord nabijheid zegt iets over de nabijheid van twee zoekwoorden. Als in het begin van de tekst het woord ‘oerknal’ en pas op het eind het woord ‘bewijs’, dan is de nabijheid van het zoekwoord ‘oerknal-bewijs’ laag. Als de woorden daarentegen naast elkaar voorkomen, dan is de nabijheid hoog.

De zoekwoord nabijheid is belangrijk voor lokaal SEO. Als u bijvoorbeeld een bakker heeft in IJmuiden, dan was het voor de Hummingbird update dat het hoofdzoekwoord was: ‘bakker IJmuiden’. Dat kwam vroeger en in sommige content niet goed van pas, omdat u dan ‘bakker IJmuiden’ steeds moest laten terugkomen.

Nu is het dus mogelijk om te zeggen van: ‘Een bakker in de omgeving IJmuiden’. De zoekmachines zien aan de hand van die gebruiksvriendelijke content dat het dus om een bakker gaat in IJmuiden.

keyword prominence

De keyword prominence is de afstand van het zoekwoord tot het begin van de sectie. En met de sectie bedoelen we content, maar ook in de H1 header-tag. Hoe meer het zoekwoord aan het begin van de sectie staat, des te hoger de prominence, en hoe beter het zoekwoord scoort in de organische zoekresultaten.

Nog paar praktische tips die ik u wil meegeven, maar ik in dit artikel niet heel veel aandacht aan wil besteden:

  • Verkort de URL-lengte: tussen de 30-40 karakteristieken is SEO vriendelijk.
  • Maak op juiste wijze gebruik van H1-H6 header tags. Alleen de H1 t/m H3 header tags zijn essentieel voor SEO.
  • Gebruik ook synoniemen van uw hoofd zoekwoord. Bekijk in deze blog hoe u een goed zoekwoordenonderzoek kunt doen.
  • Verbeter uw ‘thin content’. Content, die niet veel woorden bevatten, worden door Google niet goed geïndexeerd. Het blijkt ook dat meer content leidt tot hogere zoekresultaten.

content vs SEO positie

  • Optimaliseer titels, meta-tags en Header tags voor SEO. Dit kunt u doen door naar Google Search Console te gaan > zoekverkeer > zoekanalyse.
  • Optimaliseer uw afbeeldingen. Voor ‘image search’ kunt u afbeeldingen toevoegen met een alt-tekst, een tekst waarover de afbeelding gaat.
  • Optimaliseer dwell time. Hoe langer een bezoeker op uw pagina blijft, des te beter voor de betrokkenheid van bezoekers voor die bepaalde webpagina.

Off-page SEO

Door middel van links, kunnen de zoekmachines de websites analyseren op basis van de websites en pagina’s populariteit, gebaseerd op het aantal backlinks en de populariteit van de pagina's die linken naar hen, maar ook statistieken als vertrouwen, spam, en autoriteit worden middels links gedreven.

Verzamel de lijst van alle dofollow van externe websites

Niet alle links zijn kwalitatief goed voor de website. Breng deze dofollow links in kaart middels een excel sheet en disavow de links die uw website beschadigen.

Identificeer alle broken links op uw website

Alle broken links leiden naar een 404-pagina. Draag zorg voor dat er geen broken links aanwezig zijn op uw website. Dit verlaagt namelijk het vertrouwen van uw website.

Creëer een lijst met alle interne en externe backlinks

Zorg voor een lijst met de interne structuur en externe backlinks. Zorg ervoor dat er per pagina maximaal maar 100 links worden doorverwezen naar andere interne of externe pagina’s. Als een pagina meer dan 100 links bevat, stopt de crawlbot met het crawlen van de betreffende pagina.

Krijg informatie over eventueel interne / externe link (anchor, alt-tekst)

Draag zorg voor dat ankerteksten op de juiste manier verwezen moet worden. Als wij een pagina willen doorverwijzen naar onze zoekmachine optimalisatie pagina, dan moeten we een ankertekst plaatsen op een andere pagina, dat overeenkomt met die pagina (bijv. hoger in Google).

Door een lijst te verzamelen met alle ankerteksten en alt-teksten kunt u heel snel zien of alles op een goede wijze door gelinkt wordt. Zo niet, dan kunt u dat aanpassen.

Zoek naar ‘orphan’ pagina's (pagina's die niet zijn gekoppeld intern)

Zoek naar pagina’s die niet door gelinkt worden of niet zijn geoptimaliseerd voor de interne linkstructuur. Deze pagina’s verlagen de SEO-kracht van uw website. Zorg voor een kwalitatief, efficiënte interne linkstructuur.

Interne linkstructuur SEO

Zoek pagina's die te diep begraven zijn op uw site

Pagina’s die te diep begraven zijn, zijn vaak slecht presterende webpagina’s, komt nauwelijks zoekverkeer op af, of beschadigen de PageRank van uw website. Denk dus twee keer na of deze pagina’s belangrijk zijn en of u ze beter niet kan verwijderen.

Identificeer redirects die worden doorgestuurd

Als redirects niet goed naar de juiste pagina verwijzen, vormen ze een potentieel probleem voor SEO. Hier zijn enkele van de meest voorkomende problemen:

302 redirects, ook wel tijdelijke omleidingen, vertellen zoekmachines dat u tijdelijk wordt omgeleid, maar dat de ontbrekende pagina’s binnenkort zullen terugkeren. Het komt vaak voor dat 302-redirects vervangen moeten worden voor 301-redirects, omdat het een permanenten verhuizing betreft.

Ook wordt vaak de rel=”canonical” meta tag vaak verkeerd toegepast. Om van te voren te bepalen welke pagina het meest relevant is voor uw website, kunt u middels Google Analytics kijken welke het meeste zoekverkeer en conversies oplevert. Zorg er dus voor dat u de juiste pagina’s met de rel=”canonical” toepast.

Conclusie

Benieuwd hoe de marketing specialisten van Webizx internetbureau deze factoren in de praktijk brengen? Nodig ons uit voor een kop koffie en we vertellen u graag hoe!

No Comments Yet.

Leave a comment