Mobielvriendelijke website

Mobielvriendelijke website

Testen van een mobielvriendelijke website met de mobielvriendelijke tool en page speed insights tool van Google is een goede discipline, maar als u echt uw concurrentievoordeel wilt behalen is dit nog maar het begin.

mobielvriendelijke website

Met de tools van Google kunt u uitstekend starten voor het bevorderen van een mobielvriendelijke site. Google heeft vanaf april 2016 aangegeven zich meer te willen focussen en de zoekalgoritme van Google geeft mobielvriendelijke websites de voorkeur boven niet mobielvriendelijke websites in de mobiele zoekresultaten.

Het is sinds kort mogelijk om uw website laadtijd via de nieuwe test tool van Google te analyseren. We gaan ervanuit dat zoekmachine Google steeds meer waarde zult hechten aan de snelheid van uw website. Uw website moet snel zijn en leunen op elk mobiele apparaat, want dat betekent een betere usability en user experience (UX).

Het testen van uw webpagina’s met Google Pagespeed Insights en de mobile testing tool van Google is een goed begin voor de verbetering van de mobiele usability van uw website. Het percentage scoort opvallend en geeft motiverende verklaringen en aanbevelingen die inzichtelijk zijn. Maar, als u concurrentievoordeel wilt behalen is dit slechts een deel van het totaal beeld.

Voordelen mobielvriendelijke website

De meest voorkomende misvattingen over de Google ‘s mobielvriendelijke test tool en PageSpeed insights:

  1. Google ’s mobielvriendelijke test tool en PageSpeed insights test niet het geheel van de website. Werkelijk, u test alleen de opgegeven webpagina – meestal de homepagina. Er zijn geen garanties dat als uw homepagina een positieve score heeft, de andere webpagina’s eveneens goed scoren.
  2. U moet op zijn minst er zeker van zijn dat uw landingspagina’s – als deze uw zoekresultaten beïnvloeden – en andere kritische webpagina’s goed controleert, want deze zal uw conversies beïnvloeden.
  3. Hulpmiddelen, zoals SEMRush en Google Mobile Usability verslag zal helpen bij het identificeren van de problemen webpagina’s – dus u hoeft niet elke webpagina fysiek te testen.

100% mobielvriendelijk betekent niet direct een geweldige mobiele gebruiksvriendelijkheid:

  1. Bij de het testen van de mobielvriendelijkheid van uw website wordt rekening gehouden met: a) past de inhoud in het scherm (viewport), b) de tekst in het juiste formaat is, c) buttons en links in het juiste formaat zijn en d) er geen flash-inhoud aanwezig is.
  2. De mobielvriendelijke test tool test niet: a) hoe snel de webpagina’s geladen worden, b) of het correct geladen wordt, c) hoe snel men kunt navigeren van de ene webpagina naar de andere webpagina, d) hoe groot de afbeeldingen zijn en e) hoeveel gegevens het downloaden verbruikt.
  3. Het is gebruikelijk dat websites hoog scoren op de mobielvriendelijke test, maar minder goed zullen scoren op de Google PageSpeed Insights.
  4. De mobielvriendelijke test, test geen visuele problemen – tools, zoals Mobilizer kunnen intuïtief ontwerp, onverstaanbaar navigatie, gebroken link voor de webbeheerder testen.

Hoe zit het met de webpagina prestaties

Uit verschillende onderzoek blijkt maar weer hoe de mobielvriendelijke algoritme van Google is begonnen met de gevolgen van niet mobielvriendelijke websites in de mobiele zoekresultaten.

Uit een ander onderzoek blijkt ook dat bedrijven vaak hun homepagina en enkele andere webpagina’s mobielvriendelijk maken, maar de wat mindere belangrijke webpagina’s laten zoals ze zijn. Het is zeker belangrijk om eerst de belangrijke webpagina’s aan te pakken. De webpagina’s met de meeste bezoekers en meeste conversies zijn natuurlijk belangrijker. Het niet optimaliseren van de minder belangrijke webpagina’s heeft een negatief invloed op de gehele mobielvriendelijkheid van een website.

Redenen waarom u de mobiele prestaties net zo serieus moet nemen als de mobielvriendelijkheid:

  • De paginasnelheid is een ranking factor geworden.
  • De mobiele paginasnelheid staat duidelijk genoteerd op de agenda van Google. Dit initiatief, genaamd Accelerated Mobile Pages (AMP), leidt tot vernieuwde en snellere mobiele webpagina’s.
  • Uit diverse studies blijkt dat het verbeteren van de mobiele paginasnelheid leidt tot meer conversies.
  • Google ’s nieuwe test tool beweert dat bijna de helft van de bezoekers een mobiele website verlaten als de webpagina’s niet binnen drie seconden laadt.

Het testen van een mobielvriendelijke website

Het testen van een mobielvriendelijke website is om te beginnen met een instrument die uw gehele website test en niet slechts een webpagina. Het testen van uw mobielvriendelijke factoren op uw website zijn:

  • SEMRush (betaalde tool) maakt het makkelijk om ook uw concurrenten te testen.
  • Mobielvriendelijkheidsrapport in Google Search Console (gratis tool). U kunt alleen de resultaten zien als u de eigenaar bent. Dus het uitvoeren van een goede concurrentieanalyse is niet mogelijk.

Een goede data tool voor het benadrukken van problemen met uw website prestaties zijn:

  • Site Speed Data Tool in Google Analytics. Deze tool geeft de pagina-laadtijd steekproefsgewijs vast en biedt tips voor het verbeteren van de prestaties op de onder presterende webpagina’s.

Deze tools en hulpmiddelen voor het beoordelen van een mobielvriendelijke website en het maken van vergelijkingen tussen concurrenten werken goed bij het optimaliseren van uw eigen website.

Instrumenten om mobiel vriendelijkheid en prestaties te meten

Google Mobile Usability Rapport (Gratis)

Om de Google’s Mobile Usability Rapport te gebruiken moet u de geverifieerde website-eigenaar zijn. Het is dus niet mogelijk om rivaliserende websites te analyseren.

Via dit rapport is het mogelijk om verslag te tonen van het volgende:

  • Het aantal pagina’s met mobiele fouten;
  • Een lijst van de webpagina’s met elke type errors;
  • De meest voorkomende fouten: Flash gebruik, Viewport niet geconfigureerd, content niet gemeten in viewport, kleine lettergrootte, elementen te dicht bij elkaar

Mobilizer (Freemium)

Mobilizer toont een screenshot van hoe uw website eruit ziet op een aantal verschillende Android en iOS smartphones en tablets (echte in een testlaboratorium) met pagina laadtijden.

Mobilizer is goed te gebruiken voor uw website als u:

  • Belangrijke onderdelen van uw webpagina’s inzichtelijk wilt maken;
  • Wilt kijken of de afbeeldingen te groot zijn;
  • Wilt bekijken of uw webteksten te klein zijn;
  • Wilt bekijken of de knoppen en links te klein of te dicht bij elkaar staan;
  • Wilt bekijken of de webpagina geladen wordt en hoe snel de website op elk apparaat laadt.

Google Mobile-vriendelijke-test (gratis)

Google heeft onlangs zijn mobielvriendelijke test tool voor webmasters bijgewerkt. Deze aanpassingen zijn gemaakt om de gebruiksvriendelijkheid van deze test tool te verbeteren.

Google Insights PageSpeed

De Google Insights PageSpeed tool geeft een percentage score aan, om aan te geven hoe snel een pagina wordt geladen, de laadtijd op mobiele apparaten en de verwachte gebruikerservaring. Hierbij is een basis stoplicht systeem ontwikkeld, waarbij rood staat voor kritische errors, geel voor oplossen op korte termijn en groen voor volledig gebruiksvriendelijk.

Zoals bij elke tool, dient de Google Insights PageSpeed tool niet te worden opgevat als waarheid en moet worden gebruikt in combinatie met andere instrumenten, zoals de tool WebPagetest.

WebPagetest (Gratis)

Deze uitstekende tool stelt u in staat om diepgaande snelheid te testen op verschillende locaties, met behulp van verschillende netwerken (inclusief het gebruik van een beperkt aantal mobiele netwerken), apparaten en browsers over de hele wereld.

De tool zorgt voor een veel meer gedetailleerde uitsplitsing van de pagina prestaties dan Google PageSpeed en geeft reële kerngetallen voor de downloadsnelheid en paginaformaat. In eerste instantie kan het een beetje ontmoedigend ogen voor de mensen zonder technische SEO-kennis.

Gebruik WebPagetest om:

  • De snelheid op uw webpagina’s: a) homepagina, b) belangrijke pagina’s en c) mobiel relevante webpagina’s.
  • Om de omvang van elke webpagina te testen.
  • De belangrijkste pagina’s van uw concurrenten te benchmarken.
  • Analyseren wat de oorzaken zijn van pagina’s die langzaam laden.

Nogmaals, bij het optimaliseren voor een mobielvriendelijke website wil ik jullie nogmaals een paar goede optimalisatietips meegeven:

Zorg ervoor dat uw viewport correct staat ingesteld

Een viewport is een soort meta-tag die de browser instructies geeft over hoe de pagina afmetingen en schalen zich moet aanpassen naar ander apparaat breedte. Dit moet worden weergegeven in de kop van uw webpagina.

Als er geen viewport tag aanwezig is, dan zal de mobiele browsers standaard aan de breedte van een desktop scherm. Google heeft een handleiding over hoe u de viewport voor uw webpagina’s kunt instellen.

mobiele website snelheid optimaliseren

Wat u niet moet doen: stel uw viewport naar een vaste breedte. Sommige ontwikkelaars zullen de viewport naar een vaste pixel breedte vaststellen om gangbare mobiele schermformaten te realiseren. Echter, is dit nog niet geschikt voor elk type apparaat, en dus oordeelt Google niet dat uw website mobielvriendelijk is.

Tot slot, zorg ervoor dat uw inhoud is aangepast aan de viewport. Als uw absolute CSS breedte voor pagina-elementen smaller is dan de opgegeven breedte in CSS, dan kan hier problemen mee ontstaan. U kunt dit omzeilen door gebruik te maken van de breedte waarde width: 100% in uw CSS.

Voldoende ruimtes tussen hyperlinks en knoppen

De hyperlinks en buttons, ook wel de “tap targets” van Google genoemd, zijn moeilijker te drukken op een mobiel apparaat dan op een desktop browser, omdat de vingers in het algemeen breder zijn en in het algemeen minder nauwkeurig dan een muis cursor.

Google zal webpagina’s minder hoog ranken als deze tap targets te klein en dicht bij elkaar staan.

De gemiddelde volwassen vinger is ongeveer 10 mm breed en Google raadt daarom een minimum tikdoel grootte aan van ongeveer 7 mm, of 48 pixels breed – althans, voor de belangrijkste tikdoelen, zoals veelgebruikte buttons, navigatie links, de zoek bar en formuliervelden.

Minder gebruikte doelen kunnen kleiner zijn, maar moeten nog ver genoeg op afstand van elkaar liggen, dat een gebruiker die wilt drukken niet per ongeluk een ander doel toetst De aanbevolen ruimte rond kleinere tikdoelen moeten ten minste 5 mm zijn.

Webizx internetbureau is specialist en kan voor een goede prijs uw website geheel mobielvriendelijk maken. Wij belichten goed uw zoekmachine optimalisatie doelstellingen, houden rekening met de optimalisatie van uw content, techniek en autoriteit en zorgen dat uw website hoger komt in zoekmachine Google. Interesse? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

No Comments Yet.

Leave a comment