Langere title tags en meta descriptions

Langere title tags en meta descriptions

U kent het wel, de title tags en meta descriptions die tevoorschijn komen als u een zoekwoord intypt in de zoekmachine Google. De paginatitels en meta descriptions zijn de belangrijkste on-page optimalisatie factoren die helpen aan hogere bezoekersaantallen. Een pakkende en aangrijpende paginatitel in combinatie met een meta description zorgt direct voor een hogere doorklikfrequentie.

langere title tags

In dit artikel wordt de nieuwe update met betrekking tot langere paginatitels (title tag) en meta descriptions omschreven en uitgelegd. Tevens worden goede en minder goede voorbeelden van paginatitels en meta descriptions laten zien en wordt uitgelegd hoe u op basis van gegevens kunt analyseren of uw paginatitels en meta descriptions per webpagina goed of minder goed aansluit bij uw doelgroep.

Wat is een title tag

De title tag is technisch gezien de paginatitel van een webpagina. De title tags worden vaak gebruikt in de zoekmachine resultaten pagina’s (SERP’s) om en zijn belangrijk voor zowel SEO als social sharing.

De title tag van een webpagina is bedoeld om een nauwkeurige en korte beschrijving te geven van de inhoud van een webpagina. De paginatitel is van cruciaal belang voor zowel de gebruikerservaring als zoekmachine optimalisatie. Het creëert waarde in drie specifieke gebieden: relevantie, browsing en in de zoekmachine resultaten pagina’s.

Omdat title tags zo belangrijk zijn voor zoekmachine optimalisatie, zijn er een aantal kritische aanbevelingen om de aanbevelingen en bruikbaarheid in onder andere SEO te optimaliseren:

  1. Wees bewust van de lengte van de title tags en meta descriptions; zoekresultaten die een bepaalde lengte overschrijden worden door zoekmachine Google automatisch afgekapt. Voor Google is de lengte meestal tussen de 50-60 tekens, of 600 pixels breed. Als de titel te lang wordt, dan zal Google een ellips laten zien (“…”) om aan te geven dat er een title tag is afgesneden. Dat gezegd hebbende, de lengte van een paginatitel is geen vaste regel. Langere titels werken vaak beter voor social sharing, en velen geloven dat SEO zoekmachines de zoekwoorden in uw title tag gebruiken voor de doeleinden van bezoekers. Plaats belangrijke zoekwoorden dichtbij de voorkant van de title tag. Uit onderzoek van MOZ blijkt hoe dichter de title tag een zoekwoord heeft in de paginatitel, hoe groter de kans bestaat dat een gebruiker zal klikken op uw webpagina.
  2. Veel bedrijven raden het gebruik aan van merknamen aan het einde van een paginatitel. De onderscheidende factor is de kracht en het bewustzijn van het merk in de doelmarkt. Uit onderzoek blijkt dat als een merknaam erg bekend is, men de merknaam het best vooraan in de paginatitel kan zetten. Wanneer uw merknaam minder bekend is, doet u er verstandig aan om uw merknaam achteraan de title tag te plaatsen.
  3. Overweeg leesbaarheid en emotioneel effect: Het creëren van een dwingende title tag zal meer bezoekers trekken in de zoekresultaten.

update title tags 2016

Update title tag in 2016

Google gebruikt bij de title tags en meta descriptions de lettertype Arial evenredig. Met andere woorden, verschillende karakters bezetten verschillende hoeveelheden ruimte. Een kleine letter ‘I’ neemt veel minder ruimte in beslag dan een hoofdletter ‘W’. De totale breedte wordt gemeten in pixels en het maximaal aantal letters hangt af wat u probeert te neer te zetten.

Uit een van onze onderzoeken over de langste title tags blijkt de onderstaande paginatitel een opgesneden weergavetitel te hebben van 77 tekens:

title tags aantal tekens

De titels breken op hele woorden

Voor de update brak zoekmachine Google de woorden, maar nu blijken zij de paginatitels op hele woorden af te breken. Het komt dus vaker voor dat paginatitels mindere tekens hebben, omdat het laatste woord veel lettertekens bevat. Probeer dan ook onder de 57 karakters te hebben in je paginatitel. Uit de afbeelding hieronder blijkt wat de kans is dat uw paginatitel wordt afgekapt bij het aantal tekens.

title tag optimalisatie

Dus, dat is het dan, toch?

Welnee. Zoals zoekmachine Google evolueert en zich aanpast aan breder scala van apparaten, kunt u verwachten dat ze verdere aanpassingen en testen zullen uitvoeren op basis van de paginatitels. In feite, ze zijn momenteel een kaart-stijl formaat voor de desktop (SERPs) aan het testen.
Goede en minder goede title tags

Mensen zijn gek op cijfertjes. Zo ook in de title tags en meta descriptions zal uw CTR (doorklikfrequentie) op uw webpagina beter werken als u cijfers gebruikt in plaats van alleen maar tekst:

Meta descriptions verbeteren

Hoger komen in Google

De onderstaande afbeelding heeft een CTR van 14,68% in vergelijking met de afbeelding erboven van 3,42%. Zo ziet u maar dat cijfers meer interesse opwekken dan hele teksten.

Uit de onderstaande afbeelding hebben wij een vijftal elementen meegenomen, die we zelf ook toepassen en we hebben gemerkt dat deze elementen klikken genereren:

CTR optimalisatie title tags

De lage prijs referentie is bijna net zo eenvoudig dat als het klinkt. Als u graag de markt penetreert met uw lage prijzen of wilt concurreren voor die positie, dan is de vermelding van een prijs in uw title tag heel voordelig.

De versheid refereert naar het feit dat bezoekers een reden moeten hebben om te klikken. Zoekmachine Google is een voorstander van deze referentie en versheid in de vorm van data in de title tag kan leiden tot meer klikken. Denk daarbij aan ‘2016’ of ‘direct 5 handige tips om…’.

De volume referentie refereert naar het feit naar hoe uitgebreid en indrukwekkend uw inhoud door te laten zien hoeveel er voor een bezoeker beschikbaar is. Als bezoekers bijvoorbeeld zoeken naar de attracties in Walibi, dan is het mogelijk om te zeggen dat er 24 attracties vermeld zijn om de aantrekkelijkheid om door te klikken te vergroten.

De snelheid referentie vertelt mensen die geïnteresseerd zijn in het krijgen van het onderwerp het snel gedaan zal krijgen op basis van uw title tag. Dit kan een verwijzing zijn naar hoe snel u een diploma kunt krijgen, of hoe snel het mogelijk is om binnen een dag mogelijk te krijgen om een lening te verschaffen en hoe snel u die lening in uw bezit kunt krijgen.

Wanneer heb je een goede title tag en meta description geschreven?

Sinds kort is het mogelijk om direct inzicht te krijgen in het aantal impressies (hoe vaak is jouw title tag en meta description getoond) ten opzichte van de CTR (doorklikfrequentie), aantal klikken en uw positie van de desbetreffende pagina.

In het verleden was het alleen mogelijk om deze resultaten gedeeltelijk in de Google Analytics terug te vinden en een ander deel in de Google Search Console. Met de nieuwe update is het dus mogelijk om deze gegevens naast elkaar te zetten en te kijken welke webpagina’s minder goed scoren op de doorklikfrequentie.

title tag verbeteren

 

Webizx internetbureau is specialist op het gebied van on-page optimalisatie. Wij belichten goed uw zoekmachine optimalisatie doelstellingen, houden rekening met de optimalisatie van uw content, techniek en autoriteit en zorgen dat uw website hoger komt in zoekmachine Google. Interesse? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

1 Response

  1. […] Ongetwijfeld kunnen we de CTR beïnvloeden. Zo kan ik u beloven dat u gratis bier krijgt als u op mijn SERP-link klikt. Dus ik denk dat Google het meten van dwell time gebruikt om te controleren of websites met een hoge CTR het wel verdienen en of de klik inderdaad geldig is, of dat bezoekers gewoon gelokt zijn door de title-tag en meta description. […]
  2. […] u goed gevonden wilt worden op: “rode schoenen”. U kunt dan heel simpel dit zoekwoord in uw title tag zetten, maar het is slimmer om uw title tag te optimaliseren voor bijvoorbeeld: “goedkope rode […]

Leave a comment