Hoger komen in Google

Hoger komen in Google

Uiteindelijk is het een doel van een website beheerder om hoger komen in zoekmachine in Google. Maar hoe doe je dat? Om dit te realiseren vergt veel tijd, energie en ook kennis van de huidige ontwikkelingen omtrent online marketing.

Hoger komen in zoekmachine Google kunt u realiseren door middel van zoekmachine optimalisatie. Naast goede content en autoriteit van uw website is het volgende aspect ook erg belangrijk, namelijk de technische optimalisatie van uw website. In deze blogartikel 5 basis tips die u zeker moet volgen om uw technische optimalisatie van uw website goed te starten.

Hoger komen in Google

optimaliseer uw crawl budget

Elke website heeft crawlbudget gekregen van zoekmachine Google om de website te crawlen. Als websitebeheerder kunt u Google helpen dat spiders zo min mogelijk tijd hoeven te spenderen om uw website te crawlen. Het is namelijk niet interessant dat Google zijn crawlbudget spendeert aan minder belangrijke URL’s op uw website.

Een URL wordt uw website kan verdeeld worden in drie verschillende rangen, waarbij de eerste rang belangrijker is dan rang drie. Door goede interne verwijzingen te realiseren kunt u Google helpen om te laten zien dat uw homepagina tot rang een behoort en een productpagina tot rang drie. De interne linkstructuur is dus heel belangrijk bij zoekmachine optimalisatie.

Verbeter uw XML-sitemaps

De optimalisatie van uw XML-sitemaps helpt bij het crawlen van de webpagina’s van uw website. Minimaliseren van 301-redirects (permanente verhuizingen) en 200 codes zorgen kunnen bijdragen aan deze optimalisatie.

Als u zich nog niet heeft aangemeld bij Google Search Console zouden wij dat aanraden dat direct te doen. Via Google Search Console kunt u zien of uw volledige website geïndexeerd wordt of dat er een groot aantal webpagina’s niet gecrawld worden. Blijkt uit de analyse dat u in totaal 700 URL’s heeft en er maar 300 geïndexeerd worden? Dan doet u er verstandig aan om te analyseren welke webpagina’s voor zoveel crawlbudget zorgen.

Bekijk de verdere analyse door Google Search Console volledig uit te kammen en ook de details daarvan te bekijken. Een handige tool die wij verder gebruiken is Screaming Frog, een analysetool om de analyse in uw crawlbudget te optimaliseren.

optimaliseer uw gepagineerde content

Uw gepagineerde content kunt u verbeteren door de rel=”canonical” tag toe te voegen. Gebruik de rel=”canonical” tag alleen om indexatieproblemen op te lossen en niet om crawl problemen op te lossen. Deze tag zorgt ervoor dat de scoringskracht van een webpagina volledig naar een webpagina gaat. Als u dubbele content (Engelse term = duplicate content) heeft en daar echt niet onderuit kunt op bijvoorbeeld een productenpagina, dan is de rel=”canonical” tag gewenst. Door deze in de head-sectie van uw webpagina toe te voegen zorgt u ervoor dat de dubbele content niet geïndexeerd wordt.

Als de URL’s: (1) http://webizx.nl/online-marketing & (2) http://webizx.nl/online-marketing/google-display-campagnes bijna dezelfde content bevatten is een rel=”canonical” tag verstandig. Door deze te plaatsen in de head-sectie van de tweede URL:

< link rel=”canonical” href=”http://webizx.nl/online-marketing />

In de head.php kunt u bij meta tags deze stuk code toevoegen.

Als u gebruikmaakt van een blog of productenpagina’s moet u ook niet vergeten om uw gepagineerde content te verbeteren. Als u bijvoorbeeld een webshop beheert moeten op uw pagina de volgende tags komen:

< link rel=”prev” href=”uwdomeinnaam.nl/blog” />
< link rel=”next” href=”uwdomeinnaam.nl/blog?page=3” />

Canonical tag toevoegen

  1. Hanteer in dit geval de rel=”next” & de rel=”prev” tag in plaats van een canonical tag.
  2. Bovenstaande voorbeeld betreft een voorbeeld op de blogpagina twee. Bij blogpagina drie pakt u de rel=”prev” van blogpagina twee en de rel=”next” van blogpagina vier.

laat uw interne zoekopdrachten niet indexeren

De indexatie van interne zoekopdrachten zorgen ervoor dat er onnodig veel URL’s gecreëerd worden. Door dit met een stukje code te blokkeren in het robot.txt bestand zorgt u ervoor dat interne zoekopdrachten (bijvoorbeeld uw zoekbalk) niet geïndexeerd worden en zal uw crawlbudget niet onnodig aan deze aangemaakte URL’s verspeeld worden (enkele voorbeelden):

User-agent: *

Disallow: /searchresults.aspx
Disallow: /*query=*
Disallow: /*s=*

Optimaliseer uw snelheid van uw website maandelijks

In mijn eerste blogartikel lieten we al merken hoe belangrijk de snelheid van uw website is om beter en hoger in zoekmachine Google te komen. Gebruik voor het testen niet alleen de Google Pagespeed Insights tool, maar ook andere erkende tools, zoals de Webpagetest.org of GTmetrix. Deze combinatie van tools en de optimalisatie van de analyse zorgen voor een snelle website.

Webizx internetbureau werkt professioneel aan de zoekmachine optimalisatie van uw website. Voor een betaalbare prijs kunnen wij uw website volledig optimaliseren om hoger in zoekmachine Google te komen. Loopt u tegen problemen aan of heeft u interesse in de diensten van Webizx internetbureau? Neem dan direct contact met ons op.

No Comments Yet.

Leave a comment