Hoe verlaag je de bouncerate van een website?

Hoe verlaag je de bouncerate van een website?

Om te beginnen is een te hoge bounce rate niet per definitie slecht. Bezoekers kunnen op uw website terechtkomen en daar hun antwoord op hun vraag vinden en de website verlaten.

Om verder te praten over de bounce rate, vertellen we kortweg wat de bounce rate precies inhoudt: de bounce rate is het percentage bezoekers dat op uw website landt en vertrekt zonder een tweede webpagina op uw website te bekijken. De bounce rate is een indicatie van de relevantie van uw content.

Bouncerate verlagen

Voor de bounce rate zijn er verschillende scenarios:

  • Een klik naar de SERPs (meest voorkomend);
  • Sluiten van internetbrowser;
  • Intypen van een nieuwe URL;
  • Geen interacties (een sessie eindigt na 30 minuten)

De gemiddelde bounce rate ligt gemiddeld volgens Google rond de 40%. Of u een goede of slechte bounce rate heeft is onder andere afhankelijk van de type: industrie, naamsbekendheid, stap in de funnel, type webpagina, type website, stap in de customer journey, gebruikersbedoelingen, enzovoort.

Zoekmachine Google stelt de volgende richtlijnen vast voor een acceptabele bounce rate voor uw website. Mocht deze bounce rate op uw website veel hoger uitvallen, dan weet u dat u nogmaals moet kijken naar de content die u aangeleverd heeft:

  • 40 tot 60% content gerelateerde websites;
  • 30 tot 50% lead genererende websites;
  • 70 tot 98% blog gerelateerde websites;
  • 20 tot 40% E-commerce websites;
  • 10 tot 30% online diensten websites;
  • 70 tot 90% landingspagina’s.

Hoe verlaag je de bounce rate?

#1 Pas de bounce rate van uw website aan

De meest krachtige manier om de bounce rate te verminderen is door het berekenen van de besteedde tijd op een webpagina te verbeteren. Op deze manier kunt u als het ware de bounce rate krijgen. Er zijn veel situaties waarin u conversies kunt krijgen door middel van een bouncende bezoeker.

Zo is het vrij gebruikelijk in geval van blogs, nieuws en publicaties van websites voor bezoekers om de webpagina te lezen en direct te vertrekken vanuit de landingspagina. Deze bezoekers komen over het algemeen op de website naar de laatste nieuws en artikelen en hebben niet de behoefte om verder te bladeren.

#2 verlaag de bounce rate van webpagina’s die te maken hebben met conversies en trasacties

Het verlagen van de bounce rate van alle webpagina’s die het vaakst worden bekeken, voorafgaand aan conversies of transacties, dienen geoptimaliseerd te worden. Dus als een van deze webpagina’s een te hoge bounce rate hebben gekregen, dan heeft het aanzienlijk invloed op de conversievolume en de conversieratio van uw website.

Bouncepercentage verminderen

Klik nu op de ‘vergelijk de site gemiddelde’ knop rechtsboven van de afbeelding in Google Analytics en selecteer dan ‘bounce rate’ onderaan het menu. Dan ziet het er ongeveer zo uit:

Bouncerate optimalisatie

#3 Stop op het richten van trefwoorden en marketingkanalen die sturen op lage waarde verkeer

Als uw websiteverkeer binnenkrijgt dat niets te maken heeft met uw producten of diensten die u verkoop, dan zijn deze bezoekers niet uw potentiële klanten en zullen uw bounce rate daardoor ook verhogen. Bepaal uw websiteverkeer en diverse andere bronnen die u slechte kwaliteit bezoekers leveren en zorg dat deze kanalen en zoekwoorden niet meer deelnemen in uw campagne.

#4 laat uw call-to-action buttons prominent tonen op de landingspagina’s

Als uw landingspagina een prominente call-to-action mist, dan zullen uw bezoekers niet doorgaan naar een volgende webpagina en eerder uw website verlaten. Door middel van een duidelijke call-to-action button helpt u bezoekers door uw website te navigeren.

#5 Maak uw call-to-action relevant voor uw landingspagina

Uw oproep tot actie (CTA) kan ertoe leiden dat uw bezoekers naar uw website en doorgaan naar een volgende webpagina. Deze oproep tot actie kan gebracht worden in de vorm van een button, banner, video of link op de webpagina van uw website of een externe website.

In het geval van organische zoekresultaten is de oproep tot actie in de vorm van een title tag en meta description van een landingspagina. In het geval van betaalde zoekopdrachten (zoals Google AdWords) kan de oproep tot actie in een vorm van titel en beschrijving van uw AdWords-advertentie worden vormgegeven.

#6 Maak content die op korte termijn geconsumeerd kunnen worden

Als uw bestemmingspagina perfect voldoet aan de wensen van uw bezoekers, maar de inhoud van de landingspagina moeilijk te verteren valt in een korte tijd, dan zal de bounce rate stijgen.

Zelfs als sommige bezoekers nog steeds geïnteresseerd zijn in uw content, hebben ze nog steeds de meeste kans dat ze bouncen als ze uw webpagina slecht kunnen onthouden, omdat ze dan eerder geneigd zijn terug te zullen keren naar de zoekresultatenpagina’s.

#7 Maak landingspagina’s die visueel aantrekkelijk zijn en snel laden

Uit een onderzoek van Jakob Nielsen blijkt dat een bezoeker binnen 8 seconden beslist om te blijven op uw website of de website beter te bekijken. In het kort wordt uitgelegd wat de belangrijkste redenen zijn om te vertrekken:

  • Slechte webdesign (gebruik van slecht contrast: bijvoorbeeld zwarte achtergrond en gele tekst);
  • Slechte navigatiestructuur;
  • Het niet gebruiken van een responsive lay-out. Dus landingspagina’s worden moeilijk gelezen op verschillende apparaten met verschillende schermresoluties;
  • Te veel advertenties boven de vouw of te veel tekst;
  • Slechte opmaak (zonder gebruik van vet, cursief, onderstrepen, et cetera);
  • Weinig tot geen ruimte tussen regels en alinea’s;
  • Gebrek aan rubrieken en subrubrieken. Allereerste krantenkop moet het voordeel van het lezen verder benadrukken;
  • Audio/video-inhoud die automatisch afspelen, zodra de pagina geladen wordt. Dit is erg vervelend voor reizigers;
  • Gebruik unbounce of visuele website optimizer om verschillende versies van uw rubrieken en landingspagina’s te testen.

#8 ontwikkel een behoefte om uw website verder te verkennen

Elke bezoeker die naar uw website komt heeft een aantal doeleinden (zoals op zoek naar bepaalde informatie, het maken van een aankoop, enzovoort). Als dit doel wordt opgelost of niet wordt opgelost, dan verlaat hij of zij de website, tenzij je hem een ander doel geeft om door te navigeren naar een andere webpagina.

Als een bezoeker op zoek is naar informatie over uw bedrijf, dan is zijn doel volledig gericht op uw bedrijf. Als hij of zij de ‘over ons’-pagina bezoekt vanuit een andere webpagina, dan is zijn of haar doel bereikt en heeft u een 100% succespercentage, en een laag bouncepercentage.

Al dan niet uw bestemmingspagina voldoet aan de intentie van de bezoeker, moet je bezoekers altijd wat meer mogelijkheden bieden om hen verder te laten navigeren.

Hier in het onderstaande overzicht nog belangrijke elementen waar u op moet letten om de bounce rate te verbeteren:

  • Verbeter uw teksten om goed en makkelijk gelezen te worden. Vermijd moeilijk jargon en pas uw teksten aan, aan uw doelgroep.
  • Vermijd te veel pop-ups. Uit een onderzoek uit 2013 van CrazyEgg blijkt dat 70% van de bezoekers pop-ups erg vervelend vinden.
  • Schrijf aantrekkelijke meta descriptions.
  • Verbeter uw laadtijd van de website.
  • Zet uitgaande links in een apart tabblad. Als mensen op een link klikken, laat dan niet de tabblad zelf verspringen, maar zorg dat de huidige webpagina te zien blijft.

Conclusie

In dit artikel heb ik u verschillende manieren laten zien om de bounce rate te verlagen en uw conversiepercentage te verbeteren. Maar zonder inhoud van kwalitatief goede content wordt het erg moeilijk om de bounce rate te verbeteren en is een te hoge bounce rate weer voor de hand liggend.

Om dat te voorkomen, is het noodzakelijk om een content strategie door middel van een content kalender te plaatsen. En vanuit de content kalender steeds dieper op de inhoud verder te gaan. Zo wordt het schrijven van goede content steeds toepasselijker en schrijven steeds leuker en gemakkelijker.

Heeft u meer vragen? Webizx internetbureau bekijkt graag de mogelijkheden voor u om uw website te verbeteren voor uw bezoekers. Via deze weg werkt u direct aan het rendement van uw website. U kunt contact met ons opnemen.

No Comments Yet.

Leave a comment