Handleiding longtail keywords

Handleiding longtail keywords

Een van de absolute wensen van uw online bedrijf is het in staat zijn om goed te ranken op uw betreffende zoekwoorden waar uw potentiële klanten op zoeken. Het verkrijgen van mooie URL’s en deze laten ranken in kostbare topposities, het verkrijgen van een groot deel van de bezoekers achter uw zoekopdrachten kan aanvoelen als een onmogelijke droom. In dit blogartikel een handleiding in longtail keywords.

Longtail zoekwoorden

In dit artikel gaan we die dromen naleven. We zullen u meenemen naar verschillende niveaus naar het vinden, beoordelen, en doelgericht de longtail keywords op te sporen, zodat u kunt beginnen met het werven van bezoekers naar uw website en zullen converteren naar uw gewenste doelen.

Wat zijn longtail keywords?

Longtail keywords verwijst naar de vreemde en wonderwaarlijke wijze, waarin diverse mensen zoeken naar in elk gegeven niche markt. Zoekwoorden zijn niet altijd kort, maar ook zinnen zijn zoekwoorden waarop u goed gevonden wilt worden.

Mensen zoeken heel breed naar bijvoorbeeld “camera”, maar zegt niks over de situatie. Een longtail zoekwoord, zoals: “een camera kopen in Alkmaar” zegt meer over de gegeven situatie van een bezoeker. In dit voorbeeld ziet u verschillende fasen in het beslissingsproces.

Deze type bezoekers verduidelijken vaak hun zoektocht door middel van emotionele triggers, technische termen die ze hebben geleerd van het lezen van forums, vergelijken ze kenmerken en prijzen, voordat ze daadwerkelijk naar uw website gaan en de gewenste actie zullen doorvoeren.

Longtail keywords: maak gebruik van uw kennis

Het wordt tijd om uw (technische) kennis toe te passen om nieuwe ideeën te noteren en na te denken over de intentie en misvattingen binnen de branche. Wij gaan naar het voorbeeld van “parels of “zoetwaterparels” als hoofdterm, want dat is een zoekwoord waar ik dan interesse in heb.

Mijn eerste gedachte: “hoe reinig ik zoetwaterparels”.

Voegen we toe aan de lijst!

Zoek nieuwe zoekwoorden

Nu is het mogelijk om uw ideeën op te schrijven en deze zoektermen in de Google zoekwoordplanner in te voeren. Let wel op de juiste instellingen, zoals demografische gegevens, taalinstellingen, et cetera. U hoeft alleen de gegevens de eerste keer in te vullen, maar u hoeft geen actieve campagne te hebben.

Laat u dus niet misleiden door de gegevens die u moet invullen. De tool is namelijk een onderdeel van Google AdWords.

Longtail zoekwoorden analyse

Doe zelf of u een potentiële klant bent

Vragen zijn mijn favoriete zoekwoorden. Wat ik regelmatig doe is het stellen van een vraag in de zoekmachine Google, alleen maar omdat daar hele goede resultaten voor terugkomen. Zoektermen in de vorm van een vraag zijn vaak direct en vormen de afsluitende fase in het beslissingsproces.

U kunt bijvoorbeeld het AIDA-model gebruiken (Attention, Interest, Desire, Action) om de zoekwoorden in kaart te brengen. Bij elke stap kunt u dus zoekwoorden formuleren en deze gebruiken in de onpage-optimalisatie van uw website.

Laten we verder gaan met onze zoekwoordenlijst, die ik veelal bijhoud in een excel-file. Als u een lijst heeft bijgehouden via de zoekwoordenplanner is de volgende stap te kijken naar uw zoekopdrachten van Google Search Console. Google Search Console houdt netjes de zoekwoorden bij waarop u gevonden bent. Het is dan ook goed te merken of er enige vorm van mismatch tussen uw inhoud en gebruikte intentie zit.

Stapel alle zoekwoorden uit de zoekwoordplanner en Google Search Console netjes in een excel-file. Handig om direct uw zoekwoorden daarin te ordenen, waar u ze vandaan gehaald heeft. Dan begint het interessant te worden: we hebben aan de hand van deze gegevens een aantal basis trefwoorden, een aantal duidelijke koopsignalen, en een beter idee van wat mensen misschien op zoek naar zijn.

longtail zoekwoorden tool

Verhoog je zoekvolume voor jouw hoofd zoekwoord

Laten we verder gaan met het verkrijgen van longtail keywords. Laten we een zoekwoord, in ons voorbeeld, “parels” in de zoekresultaten invullen. Bij het invullen van het zoekwoord krijgt u LSI-keywords te zien.

LSI-keywords staat voor: ‘Latent Semantic Keywords’ en zijn organische zoekresultaten uit het verleden. Ideaal om mee te nemen in uw zoekwoordenstrategie, omdat deze zoekwoorden een bepaald zoekvolume heeft die zijn opgemerkt door Google. Hoe langer de zoektermen worden, hoe minder zoekvolume zij bevatten, omdat ze meer specifiek worden (LSI-keywords tool).

Zo kunnen we nog even doorgaan, maar het aantal zoekopdrachten worden op deze manier steeds meer verfijnd en hoe meer specifieker we worden hoe minder zoekvolume we per gegeven zoekwoord krijgen. Het is daarom belangrijk om alle gerelateerde zoektermen rondom het hoofd zoekwoord in kaart te brengen.

Bekijk uw concurrenten, wat doen zij anders?

U bent niet de enige die goed gevonden wilt worden op de longtail keywords van uw doelgroep. Concurrenten zitten niet stil en doen ook onderzoek, vaak door een extern bureau, maar concurreren doen zij zeker.

Longtail keywords hebben vaak een lage concurrentie en het is veel makkelijker om op deze zoektermen hoog te scoren in de organische zoekresultaten. Laat u dus niet demotiveren aan het zoekvolume dat staat aangegeven in de zoekwoordenplanner, want deze gegevens zijn niet volledig betrouwbaar. Alle longtail zoektermen bij elkaar zijn toch een hoop bezoekers per maand.

Om de vruchten te plukken van de long tail, moet u ervoor zorgen dat u uw concurrentie voorblijft. Bekijk dus handmatig uw SERP’s (Search Engine Ranking Pages). Daar zijn veel tools voor, maar vaak betaalde tools. Via Google Search Console kunt u deze posities ook bekijken, maar heeft u niet de mogelijkheid om uw zoekwoorden zelf in te vullen of toe te voegen.

Typ uw gegeven hoofdzoekwoord in en zorg dat u bent aangemeld bij Google in een incognito tabblad. Dan worden de daadwerkelijke zoekresultaten getoond en niet op basis van lokale zoekopdrachten. We focussen ons dus echter alleen op de organische zoekopdrachten en zoeken naar nieuwe mogelijkheden om de concurrenten te analyseren.

We beginnen weer met “zoetwaterparels” ter illustratie. We kunnen de Mozbar installeren om een aantal statistieken te ontdekken, zoals de domein autoriteit en aantal backlinks. Als u dieper gaat kijken in de nichemarkt op de longtail keywords, dan ziet u dat websites niet vertrouwd zijn met de informatie. Hier valt dus zeker een inhaalslag in te maken!

Met een beetje interesse en kennis is het heel makkelijk uit te zoeken dat:

  • Hoe relevant is het artikel;
  • Is het aantrekkelijk, up-to-date en kunt u het delen via netwerken;
  • Wanneer is het artikel gepubliceerd;
  • Wanneer is de website gemaakt;
  • Hoe vaak wordt de blog bijgehouden;
  • Hoeveel andere externe websites linken naar de website.

Voor een uitgebreide concurrentieanalyse verwijs ik u naar een artikel wat nog geschreven gaat worden. Zet alle documentaties in een excel spreadsheet om de data te monitoren gedurende de maanden. Deze informatie zal u nu informeren over uw kansen op de ranking mogelijkheden voor uw zoektermen.

Handmatig controleren van uw concurrentie is iets dat ik sterk zou aanraden. Maar we hebben niet alle tijd van de wereld om elke resultaten pagina te bekijken voor elk zoekwoord waarin we geïnteresseerd in zijn.

Welke zoekwoorden moet u meenemen?

Het vergelijken van zoekwoorden en longtail keywords vraagt nogal wat aandacht en motivatie. Constant wordt het volgende afgevraagd: “moet ik dat zoekwoord meenemen in mijn content of niet?”.

Voor longtail keywords is de zoekvolume lager, moeilijkheid om hoog te ranken is een stuk lager, genoeg kansen en veel potentie. Door zich meer te focussen op dit soort zoekwoorden richt u zich meer op de intentie van de bezoeker. Belangrijk om meerdere longtail keywords mee te nemen tijdens het schrijven van de inhoud van nieuwe teksten. Een combinatie van algemene zoekwoorden en longtail zoekwoorden is de perfecte combinatie in de SEO wereld.

De kunst van longtail keywords is niet het kiezen tussen twee longtail zoekwoorden en dan een keus te maken welke u meeneemt in welk moment van het schrijven van teksten. De potentie zoeken in deze zoektermen voor Google is de kunst en om deze zoektermen goed te verwerken voor uw potentiële doelgroep!

In onderstaande afbeelding een goed voorbeeld waar een lijst met algemene zoekwoorden in combinatie met longtail keywords goed wordt gehanteerd in een excel-bestand. Ze worden reeds gesorteerd in onderwerpen en voor elk onderwerp kan een goede tekst voor geschreven worden.

zoekwoordenonderzoek bureau

Bedenk en onderzoek alle verschillende manieren hoe bezoekers zoeken op welke algemene zoekwoorden, longtail zoekwoorden en stem daar uw content op af. Als u alle zoekwoorden per onderwerp neerzet, dan zijn al die kleine beetjes opeens een hoog aantal zoekvolume voor het gegeven onderwerp. De bovengenoemde tools kunt u goed gebruiken bij het achterhalen van verschillende longtail keywords.

Mocht u hierin moeite hebben? Of wilt u geholpen worden door specialisten? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We hebben de kennis en jarenlange ervaring en tegen een goede prijs & kwaliteitsverhouding willen wij u graag van dienst zijn. Content optimalisatie vergt aandacht en is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie.

0 Responses

  1. […] In het vorige artikel schreef ik uitgebreid over longtail zoekwoorden. In dit artikel is de zoekwoordenanalyse uitermate […]
  2. […] helpt u bij het vinden van long tail zoekwoorden voor e-commerce websites, zoals een […]

Leave a comment