google analytics handleiding

Google Analytics

Meten is weten – 10 Praktische tips met Google Analytics

Het leuke aan online marketing is dat we alles kunnen meten. We kunnen precies zien welke marketingkanalen serieus conversie opleveren, in welke fase van het beslissingsproces bezoekers uitstappen, welke kanalen hebben geleid tot een conversie, middels verschillende attributiemodellen.

Wilt u meer weten? We laten door middel van praktische tips en voorbeelden zien hoe u deze middelen in Google Analytics kunt gebruiken om uw website te optimaliseren.

Wat is Google Analytics

Google Analytics is een dienst van Google om statistieken van een website te bekijken en gedetailleerd weer te geven. Op deze manier wordt het duidelijk of bepaalde doelen bereikt worden van een website en welke bottlenecks leiden tot het niet realiseren van deze doelstellingen. Het is heel goed mogelijk om onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves te analyseren.

Google Analytics is een vorm van Web Analytics wat tegelijkertijd een belangrijk onderdeel is binnen zoekmachine optimalisatie.

Hoe installeer je Google Analytics

Wilt u gebruik maken van de dienst van Google is het belangrijk om de tracking code correct te installeren. Via deze link komt u op de officiële website van Google Analytics terecht. Indien u nog geen account heeft moet u deze aanmaken door rechtsboven op: “een account maken” te klikken. Dan spreekt het verder wel voor zich.

Eenmaal ingelogd ziet u een kale Google Analytics account. Via dit filmpje wordt duidelijk uitgelegd hoe u de tracking code correct in de header.php moet installeren. Dit kan op de server geïnstalleerd worden of als u het CMS WordPress gebruikt in het CMS.

Korte introductie Google Analytics

In het kort de basisbegrippen van Google Analytics. In afbeelding 1 is het standaard dashboard te zien van Google Analytics. Hierin worden een van de belangrijkste resultaten getoond in de maand. Rechtsboven kunt u heel makkelijk de data aanpassen aan het aantal maanden, dagen of uren.

Google Analytics handleiding

Een van de belangrijkste KPI’s van dit dashboard is het bounce percentage. Het bounce percentage is het percentage bezoekers dat op uw website landt en vertrekt zonder een tweede webpagina op uw website te bekijken. De bounce rate is een indicatie van de relevantie van uw content.

Belangrijk om te vermelden dat een hoge bounce percentage niet per definitie slecht is. Als bezoekers puur informatief zoeken en een vraag of zoekterm intypen in de zoekmachines en op een website terechtkomen, die direct hun vraag beantwoord, dan zullen zij direct weer stoppen met de zoekopdracht. Dit resulteert in een bounce, maar de bezoeker is positief.

Het is dus noodzakelijk om meerdere factoren mee te nemen om uiteindelijk conclusies te trekken. Een hoge bounce rate van een webpagina in combinatie met een te lange sessieduur van dezelfde webpagina houdt in dat een bezoeker lang op zoek is naar bepaalde informatie en deze niet gevonden hebt.

Bij een blogartikel is een hoge bounce rate vanzelfsprekend, maar is een lange sessieduur positief. De bezoeker leest het artikel waarschijnlijk helemaal door. Voor tips om de bounce rate te verlagen op de conversiepagina’s (bijvoorbeeld homepagina of diensten pagina) kunt u hier bekijken. Het is dus afhankelijk van welke pagina of een hoge of lage bounce rate per definitie goed of slecht is.

Overige kerngegevens van het standaard Google Analytics dashboard:

  • Sessies: Totale aantal bezoeken op de website. Het aantal bezoeken zullen altijd hoger zijn dan het aantal unieke bezoekers, omdat er steeds een extra sessie bijkomt als de bezoeker langer dan 30 minuten inactief op uw website aanwezig is.
  • Gebruikers: Zijn het totaalaantal bezoekers. Hierin worden niet de herhalingsbezoeken meegeteld.
  • Paginaweergaven: Totale aantal bezochte webpagina’s op de website.
  • Gemiddelde sessieduur: Gemiddelde tijdsduur van een bezoek op de website.
  • % Nieuwe sessies: Schatting van het aantal nieuwe bezoekers, die in de afgelopen periode niet eerder uw website hebben bezocht.
  • Pagina’s/sessies: Gemiddeld aantal bekeken webpagina’s per bezoeker.

Gedragsrapporten Google Analytics

In Google Analytics zijn er verschillende gedragsrapporten. Onder het kopje ‘Doelgroep’ kunt u heel veel informatie ophalen over de betrokkenheid van uw bezoekers op de website. Hier een paar statistieken:

  • Betrokkenheid bezoekers:
  • betrokkenheid bezoekers meten

    gedragsrapporten Google Analytics_

    bezoekersgetallen Google Analytics

Wat kunt u concluderen uit deze kerngetallen?

  • U kunt zien hoeveel % bezoekers op uw website actief zijn (bijv. > 1 minuut);
  • Het verschil analyseren tussen verschillende kerngetallen tussen nieuwe en terugkerende bezoekers;
  • Hoeveel bezoeken heeft u gemiddeld nodig om een conversie te realiseren? Hiervoor kunt u het segment ‘converteerders’ met alle bezoekers bekijken:
  • Converteerders GA

Het Cohort rapport in Google Analytics

Met dit rapport is het mogelijk om wat dieper in te duiken in de analyse naar gedragsloyaliteit van uw bezoekers. Een ander woord voor cohort is ook wel een segment, toebedeeld in verschillende tijdssegmenten:

cohort rapportage Google Analytics

Met het cohort rapport kunt u het volgende analyseren:

  • Op welke datum de meeste bezoekers actief zijn op de website;
  • Bezoekersloyaliteit in verloop van tijd en dag;
  • Wat is de conversie in de loop van de dagen?

Bovenaan heeft u de beschikking over verschillende dimensies en statistieken. Hiermee kunt u de loyaliteit van bezoekers bepalen:

  • Cohorttype: alleen mogelijk om acquisitiedatum te selecteren. Dit is het eerste bezoek van een gebruiker op de website.
  • Cohortgrootte: kunt u dag/week/maand selecteren.
  • Statistiek: alleen mogelijk om een statistiek tegelijkertijd te selecteren. U kunt daarbij de bezoekersloyaliteit, doelen-, opbrengst-, of paginaweergaven per bezoeker selecteren.
  • Periode: als laatste kunt u de periode selecteren waarop u uw cohort wil analyseren.

periode meten Google Analytics

In bovenstaande afbeelding ziet u bijvoorbeeld dat een conversie in de eerste drie dagen gerealiseerd wordt en dat de dagen daarna niet meer meetellen. Erg handig dus als u een e-mailmarketing campagne eruit wilt gooien.

Mobiele rapporten in Google Analytics

Mobiel verkeer wordt steeds belangrijker, omdat gebruikers steeds vaker kiezen om zijn of haar mobiel mee te nemen in het beslissingsproces. Mobiele gebruikers zijn vaak informatief aan het oriënteren en kiezen uiteindelijk een product of dienstverlener op de desktop of tablet. Zoekmachine Google speelt in met speciale statistieken op mobiele/tablet apparaten. Welke rapporten kunnen wij hiervoor raadplegen:

  • Rapport met een totaaloverzicht in desktop/mobiel en tablet verkeer;
  • Rapport met resultaten per mobiele apparaat.

Mobiele rapporten in Google Analytics_

Om tot een goed overzicht te komen dient u het volgende te doen (zie onderstaande afbeeldingen):

  1. U kunt het best gebruik maken van een lijngrafiek. Een lijngrafiek biedt de garantie tot een duidelijk overzicht.
  2. U heeft verschillende mogelijkheden. Kies voor sessies en vink tegelijkertijd ‘apparaatcategorieën’ aan.
  3. Klik op de schroevendraaier en verschuif de ‘opacity’ helemaal naar links.

Opacity in GA

Opacity in Google Analytics

Google Analytics uitbesteden

Benchmarking rapportage

Binnen Google Analytics is het ook mogelijk om de KPI’s van soortgelijke websites in uw branche te bekijken. Deze informatie geven u antwoorden op vragen, zoals:

  • Krijg ik net zoveel bezoeken binnen vanuit mijn acquisitiekanalen dan soortgelijke websites?
  • Krijg ik meer of minder mobiele gebruikers?
  • Is mijn bounce percentage evenredig aan soortgelijke websites?
  • Krijg ik regionaal wel genoeg bezoeken binnen dan soortgelijke websites?

benchmark rapportage

Benchmark sessies in Google Analytics

U ziet in de afbeelding boven dat onze grafiek gemiddeld veel hoger ligt dan soortgelijke websites.

Gedragsrapporten in Google Analytics

Via gedragsrapporten in Google Analytics kunt u heel gemakkelijk de analyses uitvoeren per webpagina. Afhankelijk van het type pagina kunt u oordelen of uw bounce rate veel te hoog of te laag is. Ook niet onbelangrijk om te weten op welke webpagina de bezoekers de website verlaten (uitstappercentage).

Gedragsrapporten in Google Analytics_

Wat kunt u hiermee?

  • U kunt analyseren welke pagina’s populair zijn;
  • U kunt de bounce percentage per webpagina analyseren;
  • U kunt zien welke webpagina’s de bezoekers de website het meest verlaten;
  • Kortom; welke webpagina’s voldoen aan uw informatiebehoefte en conversiedoeleinden en welke niet?

Acquisitie rapporten in Google Analytics

Met de acquisitie rapporten kunt u heel gemakkelijk het rendement van uw online kanalen bekijken. Binnen deze rapportages komt de belangrijke vraag welke kanalen conversies opleveren en welke niet?

Acquisitie_rapporten in Google Analytics

Zoekwoorden terugkijken in Google Analytics

Vroeger was het niet mogelijk om zoekopdrachten die geresulteerd hebben in een klik op uw website terug te kijken. Dit kwam, omdat Google deze zoekopdrachten uitvoerde via een beveiligde verbinding. Nu, sinds een aantal maanden, heeft Google de diensten: Google Analytics en Google Search Console gecombineerd, en is het mogelijk om deze zoekopdrachten grotendeels in kaart te brengen:

Zoekwoorden in Google Analytics

Onder het tabblad ‘Google Search Console’ kunt u ook de zoekopdrachten in kaart brengen, tevens met de huidige positie in de zoekmachines.

Conversie rapporten in Google Analytics

Niet onbelangrijk is het conversie rapportage rapport. In dit rapport heeft u de volgende mogelijkheden tot uw beschikking:

Conversie rapporten in Google Analytics_

In het ‘omgekeerd doelpad’ kunt u zien welke webpagina’s bekeken zijn, voordat de conversie heeft plaatsgevonden:

Conversiefunnel GA

De trechterweergave geeft u een goed overzicht in het conversieproces. Deze trechter geeft overzichtelijk weer in welke stap van de conversiefunnel bezoekers het proces verlaten:

Conversiefunnel Google Analytics

Zoals u ziet komen er 1062 bezoekers op de website en schrijven uiteindelijk 19 bezoekers daarvan in. Als u als doel heeft om minimaal 2,5% conversie te realiseren dan ziet u dat de huidige conversiepercentage van 1,79% daaraan niet voldoet. Belangrijk om dus te kijken naar het aanpassen van elementen door middel van a/b-testen van de homepagina om een hoger conversiepercentage te realiseren.

Conclusie rapporten in Google Analytics

De verschillende rapporten in Google Analytics zijn erg belangrijk bij de beoordeling en analyse van uw website. Elk rapport heeft zijn eigen kenmerken en analyses. In dit artikel is de basis gelegd, maar bestaat Google Analytics uit nog veel meer basisbegrippen, die ik niet heb meegenomen in dit artikel.

Vaak krijgen wij de vraag welke rapporten nou precies relevant zijn voor de website/webshop? Wij adviseren om te focussen op gemiddeld 3 tot 7 KPI’s en vervolgens hieraan rapportages te koppelen, die praktische informatie bieden gericht op uw belangrijkste KPI’s voor uw eigen website.

Aan de hand van uw doelstellingen kunt u deze KPI’s rapporteren die relevant zijn. Als u niet zeker bent van de definities in de rapporten, kunt u die het best eerst duidelijk beredeneren. Een sessie is bijvoorbeeld heel wat anders dan een interactie en dient deze statistieken en dimensies te kunnen onderscheiden. Het is ook mogelijk om zelf aangepaste rapporten aan te maken en samen te stellen.

In dit artikel zijn de basisbegrippen uitgelegd over het instellen van en werken met rapporten in Google Analytics. In ons vervolg in blogartikel zestien zullen wij ons focussen op een hogere level van het toepassen van Google Analytics. Heeft u aanvullende vragen n.a.v. dit artikel? Neem dan gerust contact met ons op.

No Comments Yet.

Leave a comment