Goede remarketing campagnes opzetten en beheren

Goede remarketing campagnes opzetten en beheren

Het belangrijkste punt met remarketing is dat u bezoekers traceert, die in het verleden hebben laten zien dat zij interesse hebben in uw product of dienst op de website. Deze terugkerende bezoekers hebben meer kans om uw product of dienst te kopen dan bezoekers die nog niet of voor de eerste keer op uw website komen.

Remarketing  in Google AdWords bestaat uit statische afbeeldingen, geanimeerde afbeeldingen, video en tekst advertenties. Wat remarketing anders maakt dan de standaard Google display campagnes zijn de targeting mogelijkheden.

Remarketing bestaat uit een speciale tracking code, die een cookie plaatst in de computer van gebruikers die uw website hebben bezocht. Goede remarketing campagnes opzetten en beheren wordt in dit artikel per stap toegepast.

Er zijn met goede remarketing campagnes opzetten en beheren ervan verschillende strategieën om uw potentiële bezoekers te targeten, welke website bezoekers u wilt targeten, hoe u uw remarketing advertenties moet ontwikkelen, en hoe deze te optimaliseren.

In dit artikel vertellen we de mogelijkheden van het opzetten van goede remarketing campagnes en hoe u deze kunt optimaliseren om de ROI van uw online prestaties te verbeteren.

Selecteer uw remarketing doelgroep

De eerste stap binnen het opzetten van een remarketing campagne is om al uw data te analyseren die u ter beschikking heeft. U moet op dat moment beslissen welke bezoekers u wilt targeten en welke bezoekers u niet wilt meenemen in uw targeting strategie. Er zijn verschillende manieren om uw doelgroep te targeten:

  • Gebaseerd op de productpagina die zij bezocht hebben
  • Gebaseerd op een bepaalde webpagina van de funnel
  • Of gebaseerd op een bepaalde webpagina die bezoekers nog niet bezocht hebben.

Het is ook mogelijk om gebruik te maken van aangepaste combinaties (custom combinations). Een strategie hierbij kan zijn dat u alleen bezoekers wilt targeten die uw eerste webpagina bezocht heeft van uw verkoopfunnel, maar geen aankoop hebben gedaan.

Dat zou betekenen dat u potentiële bezoekers target, die genoeg interesse hebben getoond in uw product of dienst door bijvoorbeeld een product toe te voegen aan uw winkelwagen, maar door een of andere reden niet de aankoop hebben afgemaakt.

U kunt alle bezoekers targeten op basis van uw URL-gegevens. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om alle converterende bezoekers te targeten door na de aankoop deze bezoekers te benaderen voor meer informatie of een speciale deal door de URL te gebruiken van de ‘bedanktpagina’ voor een nieuwe remarketing lijst.

Een stappenplan die u kunt gebruiken bij het opzetten van een remarketing campagne:

  1. Denk goed na over welke URLs u wilt targetten op de website en maak een lijst in Excell
  2. Zet alle ideeën om aan de hand van aangepaste combinaties
  3. Als u Google Analytics correct heeft ingesteld, analyseer de data en maak verschillende analyses om te kijken welke processen uit de verkoopfunnel u kunt meenemen bij de remarketing campagne.

Implementeren van de remarketing code

De tweede stap in het opzetten van een remarketing campagne is om de remarketing tracking code te implementeren, zodat u in staat bent om de cookie op bezoekers website te plaatsen. Deze code kan gegenereerd worden door middel van Google Analytics of Google AdWords.

Het is heel simpel, plaats de code op elke webpagina van uw website en gebruik de URLs om aangepaste combinaties en doelgroepen te ontwikkelen.

De reden om uw tracking code via Google Analytics is dat u in staat bent om remarketing lijsten op te stellen, gebaseerd op doelen en bezochte pagina’s makkelijk kunt instellen. U kunt bijvoorbeeld een remarketing campagne instellen voor potentiële bezoekers die tenminste 4 webpagina’s hebben bezocht en tenminste 5 minuten op uw website hebben genavigeerd.

Ten tweede is de tracking code via Google Analytics voordelig, omdat u een klein stukje code moet toevoegen aan de bestaande Google Analytics code in uw broncode.

Maak een remarketing lijst aan via Analytics

Als u door middel van Google Analytics lijsten wilt opstellen moet u de code van Google Analytics implementeren. Dit doet u door naar de admin panel te gaan:

remarketing lijst aanmaken Facebook

Koppel uw Google Analytics aan uw Google AdWords en u kunt via Google Analytics gemakkelijk remarketing lijsten opstellen.

Maak een remarketing lijst aan via AdWords

Om remarketing lijsten aan te maken via Google AdWords dient u te navigeren naar: “gedeelde bibliotheek” dat rechts midden staat en te klikken op “doelgroepen”. Klik daarna door op “+lijst voor remarketing”.

Hoe maak je een remarketinglijst aan

De naam die u de remarketing lijst opgeeft hangt af van wat voor type bezoekers u wilt benaderen. U dient de broncode op de geschikte webpagina te plaatsen. Als u alle bezoekers wilt benaderen dient u de code in de … te plaatsen. Zorg ervoor dat de remarketing lijsten duidelijk omschreven zijn om in de toekomst verwarrende situaties uit te sluiten.

De grote verschillen tussen het plaatsen van de code van uw Analytics of AdWords account zijn:

  • Hoe u de code plaatst en waar
  • Analytics code moet u de bestaande code aanpassen>
  • AdWords code moet u de code plaatsen op de webpagina’s die u wilt gebruiken, waarbij de Analytics code op elke webpagina staat.

Hoe u de duur van uw remarketing campagne kunt selecteren

De duur heeft invloed over hoe lang u de cookie in iemand zijn computer houdt. Ook daar zijn verschillende strategieën voor om te gebruiken. Hierbij worden uw online doelstellingen en de duur die noodzakelijk is bij de transactie belangrijk.

  • Als u een e/commerce website heeft met een gemiddeld beslissingsproces van bezoekers van drie maanden? Dan is een gemiddelde cookie van minimaal 90 dagen een strategie die u kunt gebruiken.
  • Heeft u een dienst waarbij klanten over 30 dagen zich weer moeten registreren? Dan is een 60 dagen cookie duur na de 30 dagen periode vereist.

Er bestaat altijd het risico dat u op deze manier van remarketing bezoekers lastigvalt als u uw advertentie te vaak laat zien onder dezelfde bezoeker.

Frequency Capping

Een ander effectief instrument binnen remarketing is ‘frequency capping’.

Frequency capping Facebook

Met dit instrument kunt u instellen hoe vaak u een individuele bezoeker wilt confronteren met uw remarketing advertenties. Als u een advertentie te lang laat zien kunnen bezoekers geïrriteerd raken en dat werkt averechts met uw marketingdoelstellingen.

Een klassiek voorbeeld is het verhaal over een groep succesvolle vrouwen dat werd geremarket door Prada. Zij werden elke dag op elke website over het internet met Prada geconfronteerd met remarketing advertenties. Deze vrouwen kregen het besef dat zij werden geconfronteerd en begonnen het zelfs eng te vinden. Dit resulteerde in boosheid en het leidde tot een afgunst naar het merk.

Als uw producten of diensten vatbaar zijn voor terugkerende bezoekers is het belangrijk om regelmatig uw merk onder de aandacht te brengen. Het belangrijkste doel hierbij is dat het aantal confrontaties samengaan met uw producten of diensten. Uit onderzoek blijkt dat herhaling zorgt voor meer aankopen.

Opzetten van aangepaste combinaties (custom combinations)

Via ‘gedeelde bibliotheek’ in uw AdWords-account kunt u heel gemakkelijk een aangepaste combinatie aanmaken. Klik verder op doelgroepen > +lijst voor remarketing > websitebezoekers. U komt in de onderstaande webpagina terecht:

custom combinations aanmaken

Het is bijvoorbeeld mogelijk om bezoekers te targeten, die in het begin van de verkoopfunnel zijn afgehaakt. Daar heeft u een custom combination voor nodig. Selecteer de remarketing doelgroep die u in stap 1 heeft opgezet en gebruik de URL van de pagina. Selecteer daarna ‘bezoekers van een pagina’.

Wat zijn custom combinations Facebook

Misschien wilt u merkbekendheid creëren door alle bezoekers uit te sluiten die op uw website zijn geweest. U kunt dan een aangepaste combinatie aanmaken, waarbij u bijvoorbeeld alleen bezoekers wilt targeten die interesse hebben in een bepaalde interesse categorie. Deze aangepaste combinatie zou uw interesse categorie richten en wanneer deze type bezoekers op uw website terecht zijn gekomen, niet meer opnieuw targeten, omdat zij al met uw merk in aanraking zijn gekomen.

U kunt dus als voorbeeld heel gemakkelijk alle voetballiefhebbers targeten, die nog nooit in aanraking zijn geweest met de website. Wanneer zij op uw website terechtkomen, door welk marketingkanaal dan ook, dan worden zij direct uitgesloten voor deze AdWords-advertenties.

Het belangrijkste in dit deel is goed na te denken wat zou werken voor uw website en om verschillende varianten te testen.

Toepassen van aangepaste combinaties en de duur van de advertenties

Een strategie wat heel goed kan werken voor adverteerders wordt ook wel vertraagd targeting genoemd.

We zullen dit door middel van een voorbeeld laten zien. Een organisatie met een abonnements-service heeft klanten die maandelijks hun abonnement moeten verlengen. Dus, we besluiten dan om bezoekers te targeten op basis van een cookie van 30 dagen. Daarnaast maken we een identieke doelgroep aan, maar dan een cookie van 90 dagen. Verder maken we een aangepaste combinatie door de 90 dagen cookie als hoofddoelgroep te stellen en sluiten de doelgroep van 30 dagen uit. Dit betekent dus dat we bezoekers targeten, die hebben geconverteerd, 30-90 dagen na de verlenging van het abonnement.

De duur van de cookie moet overeenkomen met de boodschap van uw advertentie. Als u bezoekers een zeven dagen proefperiode aanbiedt, dan is het belangrijk om deze bezoekers te targeten na de zeven dagen. U weet uw verkoopcyclus beter dan iedereen, dus bedenk creatieve manieren om uw remarketing campagnes succesvol te laten slagen. Pas uw advertenties op zijn tijd aan, want steeds dezelfde advertenties worden niet meer gezien. Het wordt normaal.

Optimaliseer uw remarketing campagnes

Goede remarketing campagnes opzetten en beheren lukt alleen als u uw bestaande campagnes optimaliseert. Er zijn verschillende manieren om een campagne te testen:

  • Advertentie testen: Belangrijk is om uw advertenties te testen. Hou een gemiddelde duur aan van 3 weken, want dan zijn de resultaten betrouwbaar en valide.
  • Aangepaste combinaties testen: Denk ook eens na over verschillende aangepaste combinaties met verschillende interesses. Denk daarbij ook aan de duur van de cookies.
  • Frequency Cap testen: U wilt bezoekers niet geïrriteerd laten raken met uw advertenties, maar het is niet verkeerd om het aantal getoonde advertenties via de Display Remarketing campagne te testen.
  • Biedstrategie testen: Test ook uw vertoningsaandeel en monitor uw biedingsstrategie voor de effectiviteit en ROI.
  • Landingspagina testen: De bezoeker die u probeert terug te halen naar uw website heeft al een bepaalde vormen van vertrouwen en kennis van uw website en merk. Is uw landingspagina aangepast aan het vorige bezoek? Is de content aangepast en zijn er weer nieuwe antwoorden te vinden? Er zijn veel mogelijkheden en technieken om te testen.

Kortom, door remarketing campagnes op te stellen en deze te beheren kunt u optimaal uw ROI verbeteren. Wilt u nog meer weten over adverteren op AdWords of kunt u wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op. Via het nummer: 0623963836 komt u met een SEA-specialist in aanraking. Het is tevens mogelijk om uw AdWords-campagnes uit te besteden voor een betaalbare prijs!

No Comments Yet.

Leave a comment