Facebook marketing inzetten

Facebook inzetten om meer leads te genereren

Er zijn verschillende manieren om uw bedrijf via Facebook te promoten. Facebook is het grootste sociale kanaal en heeft wereldwijd meer dan 1.23 biljoen actieve gebruikers, waaronder 87% actieve Nederlandse gebruikers onder de Nederlandse bevolking.

Het is dan ook lastig om Facebook volledig te negeren en het wordt ook steeds belangrijker binnen het aandeel van uw content marketingstrategie. Middels Facebook kunt u heel gemakkelijk en heel specifiek uw potentiële klanten benaderen, omdat u kunt targeten op demografische gegevens, interesses, locatie, tijdstip, enzovoort.

In dit artikel geef ik antwoord op de vraag:

  • Introductie Facebook adverteren en Facebook marketing
  • Hoe meer verkopen door Facebook;
  • Effectief uw Facebookpagina promoten;
  • Hoe adverteren op Facebook;
  • Facebook adverteren tools;
  • Overige Facebook marketing tips.

Wat kan je met Facebook adverteren?

In 2016 is Facebook adverteren een van de goedkoopste optie om uw merk onder de aandacht te brengen. Als u het goed genoeg begrijpt, genoeg tijd in besteedt en uw advertenties optimaliseert door wekelijkse analyses en op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen, dan zorgt dat zeker voor meer online rendement.

De diensten van Facebook ontwikkelen zich op targeting van doelgroepen en geven u de mogelijkheid om deze door meer functies te benaderen. Het beste is dan ook door verschillende functies te gebruiken om uw potentiële bezoekers op meerdere manieren te benadrukken van uw merk.

Zo kunt u door middel van Instagram videoadvertenties, lead advertenties, dynamische cross-sell en upsell mogelijkheden, videoadvertenties, Facebook canvas en continu a/b-testen dagelijks veel potentiële klanten benaderen.

Maak het verschil, gebruik verschillende Facebook advertentiemogelijkheden

Facebook is constant bezig met de ontwikkeling van nieuwe advertentiemogelijkheden om te blijven concurreren met duurdere advertentievarianten, zoals Google adverteren. Zo zijn er al verschillende mogelijkheden in het toepassen van Instagram video’s, DPA carrousel advertenties, lokaal bewustzijn adverteren, diverse mobiele toepassingen, Canvas adverteren en kunt u Facebook en Instagram tegelijkertijd gebruiken om uw advertenties te optimaliseren waar zij het meest converteren.

Door het gebruik van targeting mogelijkheden kunt u door dynamische retargeting via Facebook cross-sell en upsell toepassen, indien u een webshop beheert. Bovendien kunt u deze advertentiemogelijkheden optimaliseren door het toepassen van a/b-testen via Facebook.

Er is in uw advertentiebeheer de optie voor optimalisatie en prijzen beschikbaar in de Power editor en daarmee kunt u de controle behouden over meerdere advertentiegroepen. Facebook helpt u door doelgroepen te segmenteren op basis van de kans dat zij op uw advertentie klikken.

Meer verkopen via Facebook adverteren

Facebook heeft extreem goede instrumenten en targeting tools in huis om van uw advertentiecampagnes een groot succes te maken! Lees verder… Want ik ga u vertellen hoe u dit zo goed mogelijk kunt voorbereiden.

Voordat u begint met het opzetten van een campagne is het belangrijk om vooraf duidelijke doelstellingen te formuleren. Wat wilt u precies bereiken met uw campagnes? Uiteraard met het hoofddoel om meer omzet te realiseren, is het verstandig om te beginnen met de eerste stap van het beslissingsproces.

Start met het formuleren met verschillende stappen, die u wilt bereiken. Een gebruikelijke wijze is om eerst naamsbekendheid te genereren, daarna potentiële bezoekers te informeren over uw USP’s (waarom moeten zij bij u een product of dienst aanschaffen) om daarna te focussen op de laatste stap van het beslissingsproces, namelijk de aankoop. Vanuit Facebook kunt u heel gemakkelijk uw doelstellingen selecteren:

Doelstellingen Facebook aanmaken

Maak gebruik van de sterke targeting mogelijkheden

Met Facebook is het virtueel mogelijk om iedereen te targeten. Uw eerste stap is om te beginnen met het targeten met de locatie, wanneer dat natuurlijk belangrijk is. Voor bijvoorbeeld een dienst als kapper is de locatie belangrijk. Van daaruit kunt u uw doelgroep selecteren op basis van demografische gegevens, relatie status, leeftijd, beroep, diploma’s, verjaardag, en nog veel meer!

Targeting mogelijkheden Facebook

U kunt bijvoorbeeld mensen targeten, die net van uw locatie zijn weggegaan. Als u bijvoorbeeld een gym beheerd is het mogelijk om alle personen te targeten, die recent de gym verlaten hebben.

U kunt ook targeten op basis van interesses. Dus, bijvoorbeeld, als u een product heeft in basketbal kunt u iedereen targeten, die geïnteresseerd is in het spelen van basketbal. Of u heeft net een boek geschreven en u weet dat als een groep een bepaald boek leuk vindt zij ook uw boek leuk vinden. Ook die kunt u via Facebook benaderen.

Ook kunt u een grote groep benaderen als u een e-mail lijst vol met adressen tot uw beschikking heeft. Zo kunt u deze groep dus benaderen door e-mailmarketing, AdWords (waarbij het ook mogelijk is om e-mail lijst te targeten) en Facebook. Echter, heeft u wel een aantal e-mailadressen nodig om deze functie te kunnen toepassen. Deze functie wordt ook wel ‘customer audience’ genoemd.

Verbeter uw Facebookadvertenties wekelijks

Via uw Facebookcampagne is het mogelijk om meerdere advertenties te beheren binnen een campagne. Dat is ook een tip die ik u mee wil geven om meerdere advertenties te creëren in verschillende demografische segmenten.

Als u dus uit het bovenstaande voorbeeld basketbal fans target, dan zou u dus op basis van verschillende basketbalteams kunnen targeten. Op die manier bent u heel specifiek basketbal fans aan het targeten op hun voorkeur voor een team.

Hoe adverteren op Facebook

Hoe kunt u een effectieve Facebook campagne inzetten?

Allereerst wanneer u een advertentie maakt is het belangrijk om bepaalde facetten te begrijpen. U dient boven iedereen uit te steken, omdat er honderden newsfeeds worden geplaatst door vrienden en andere bedrijven.

Als u investeert in Facebook advertenties, dan is het ook belangrijk om tijd te investeren in goede afbeeldingen. Een effectieve afbeelding kan veel potentieel bieden bij een goede campagne. Als u van plan bent om tijd en geld te investeren in Facebook is het dus noodzakelijk om ook te investeren in goede materialen.

Een kleine verandering in conversiepercentage maakt een groot verschil over de tijd heen, vooral wanneer een advertentie door meer dan duizenden mensen op Facebook wordt weergegeven. Bij het optimaliseren van afbeeldingen dient u aan de volgende aspecten te denken:

  • Gebruik de juiste afmetingen: Gebruik meerdere afmetingen, zodat uw afbeeldingen op meerdere plaatsen getoond kunnen worden.
  • Pak de juiste kleur: U kunt uw doelgroepen attractief benaderen door kleuren.
  • Zet uw waarde-propositie in uw afbeelding.
  • Maak het deelbaar en wees origineel.

Wanneer u goede materialen heeft om uw Facebook advertenties te ontwikkelen is het tijd om effectief en efficiënt te targeten. Daarin kunt u verschillende manieren selecteren, zoals ook duidelijk verder in het artikel wordt aangegeven.

Verder kunt u zelf weten hoeveel u wilt investeren in Facebook advertenties. Aangezien Facebook adverteren relatief een goedkope manier is, is het niet de bedoeling om geld over de wagen te gooien. Wanneer u een doelgroep heeft gemaakt kunt u verschillende biedopties selecteren:

  • Cost per click (CPC)
  • Cost per mille (CPM: kosten per 1000 vertoningen)
  • Geoptimaliseerde Cost per mille.

Voor kleine bedragen kunt u het beste CPC selecteren. Wanneer u kiest voor CPM zult u nooit weten waar uw advertenties geplaatst worden. Voor branding als doelstelling is CPM weer effectiever.

Hoeveel moet u uitgeven? Een advies is om rustig te beginnen tot het moment dat uw campagnes winst maken en verder geoptimaliseerd zijn. In het begin heeft u aan €5.- euro per dag genoeg.

Als een bepaalde advertentie in uw campagne verschrikkelijk slecht presteert kunt u deze verwijderen uit uw campagne.

Het verschil in verliesgevende en winstgevende campagnes is de wil om uw campagnes te optimaliseren middels testen. Testen is heel simpel en het vergt weinig tijd om nieuwe winstgevende advertenties te ontwikkelen.

Maak het zo makkelijk mogelijk door uw bestaande advertentie te kopiëren en daar iets aan te veranderen. De reden om steeds een element uit uw advertentie te veranderen en te testen is dat u dan exact weet welke veranderingen heeft geleid tot meer conversies.

Houd er rekening mee dat u minimaal 7 dagen de advertenties hebben lopen om valide en betrouwbare resultaten te analyseren.

Wat kunt u testen?

  • De afbeeldingen
  • De beschrijving
  • De koptitel
  • De targeting optie

Facebook advertentie tools

Facebook Ads Manager

Waarom niet gewoon kijken hoe informatief Facebook zelf niet is? Door Facebook Ads Manager heeft u toegang tot alle tools die interessant zijn om uw doelgroep goed te kunnen targeten.

Facebook Ads Manager is de meest basic Facebook advertentietool, maar dat betekent niet dat het geen mogelijkheden biedt. Als u Facebook als marketingcommunicatiemiddel wilt gebruiken moet u begrijpen hoe u dat het best kunt doen.

Het gebruik van Facebook Ads Manager heeft vijf stappen:

  1. Maak een Facebookpagina aan of gebruik een bestaande pagina.
  2. Bied informatie aan, die u wilt promoten.
  3. Kies de geschikte doelgroep voor uw advertenties.
  4. Bepaal uw budget.
  5. Analyseer en track uw resultaten.

Facebook Lead Ads

Facebook Lead Ads zijn geïntroduceerd, omdat advertenties op de mobiel vaak slecht werkte en weinig tot conversies leidde. Deze vorm van adverteren is het meest geschikt voor diverse sales campagnes, aanbieden van whitepapers, winacties of opt-in aanvragen.

Facebook lead advertenties

Lead Ads zijn heel makkelijk aan te maken. Laat u het liever aan professionals over? Dan kunt u ons gerust mailen. Maar ervan uitgaand dat u dit liever zelf wilt proberen hebben wij een stappenplan voor u ontwikkeld:

Stap 1: Maak eerst uw Lead Ads klaar in de Power Editor van Facebook

U kunt op dit moment alleen de Lead Ads aanmaken via de Facebook Power Editor. Hedendaags is het opzetten van een campagne via lead advertenties voor iedereen toegankelijk en u dient dan het campagnedoel te selecteren: Leads genereren.

Stap 2: Een advertentie set aanmaken voor Lead Ads Facebook

Wanneer u een campagne heeft aangemaakt heeft u de mogelijkheid om een advertentieset aan te maken. Daarin wordt direct gevraagd om uw Facebookpagina te koppelen. Hierin worden de Lead Ad voorwaarden met u besproken, die u dient te accepteren. Bij het aanmaken van een advertentieset moet u de volgende gegevens correct invullen:

  • Budget: Budget per dag of een looptijdbudget.
  • Planning: u kunt een start- en einddatum invullen of ervoor kiezen om een schema weer te geven.
  • Doelgroep: selecteer uw doelgroep die u wilt bereiken met deze Lead Ads
  • Plaatsing: U kunt ervoor kiezen om uw advertentieset weer te geven op het ‘nieuwsoverzicht voor mobiele apparaten’. Hou er rekening mee dat uw website wel mobielvriendelijk moet zijn, omdat de Lead Ads alleen de mogelijkheid biedt voor mobiele gebruikers.

Deze Lead advertenties zijn alleen beschikbaar voor mobiele apparaten. U kunt er wel voor kiezen om niet alle apparaten te selecteren. Dus als u via Google Analytics ziet dat een te hoge bounce rate van een iPhone 5 leidt, omdat uw website niet volledig bruikbaar is voor deze type iPhone, dan is het wellicht voor u een idee om deze apparaten niet mee te nemen in uw advertentieset.

  • Optimalisatie en Prijzen: U kunt ervoor kiezen om uw advertentieset te optimaliseren voor Leads of voor klikken. Wanneer de kosten per lead relatief hoog is, omdat uw product nou eenmaal niet over een nacht ijs gaat, kunt u er beter voor kiezen om te kiezen voor: optimaliseren voor klikken.

Facebook helpt bij de optimalisatie van het genereren van leads door de beste advertenties te tonen. U kunt tevens het bedrag instellen dat u voor een lead wilt betalen. Wij selecteren gewoon regelmatig de veilige route: ‘meeste leads voor de beste prijs’. Zeker voor uw eerste campagne, waarbij u niet veel wilt uitgeven.

Ook kunt u de geavanceerde weergave invullen door een campagne versneld weer te geven. Hou er wel rekening mee dat u minder impressies krijgt voor hetzelfde budget, maar toch kan deze optie handig zijn als u een evenement wilt promoten in korte tijd.

Stap 3: Lead advertentie aanmaken in uw advertentieset

Uw lead advertenties bestaat uit de volgende visuele elementen:

  • Tekst: Gebruik hierin duidelijk een stimulans om uw CTR te verbeteren.
  • Kop: dit is uw advertentietitel onder uw afbeelding
  • Linkbeschrijving: Grijsgedrukte tekst onder uw titel.
  • Afbeelding: Advertentieformaat dient 1200 x 628 pixels te zijn.
  • CTA-knop: Nu aanvragen, offertevoorstel, nu downloaden, et cetera.

Stap 4: Leadformulier aanmaken in Facebook Ads

U kunt dus mensen direct een leadformulier laten invullen zonder dat zij de website zien. U kunt daarbij een selectie maken van de primaire informatie die u nodig heeft van uw potentiële leads. Vraag alleen wat u nodig heeft, want des te meer informatie hoe kleiner de kans op een actieve lead:

leadformulier aanmaken Facebook

Stap 5: Leads downloaden

De leads die u via deze advertenties heeft verzameld kunt u downloaden via de publicatietools. Deze link gaat daar direct naartoe:

Facebook Carrousel Ads.

Een Facebook Carrousel advertentie zijn meerdere afbeeldingen die u doorverwijzen naar een website/URL. Met deze vorm van adverteren kunt u maximaal vijf afbeeldingen toevoegen en wordt de laatste afbeelding weergegeven met: 'Meer bekijken op'.

Facebook carousel advertenties

Om een Facebook Carrousel advertentie te maken dient u het volgende te doen:

  1. Maak een nieuw bericht aan.
  2. Geef uw URL aan in het bericht. Hierdoor maakt Facebook automatisch een snelkoppeling naar uw website.
  3. Onderaan het bericht kunt u meerdere afbeeldingen toevoegen.
  4. Maak uw bericht passend en klik op 'publiceren'.

Het voordeel van deze vorm van adverteren is dat de CTR gemiddeld vele malen hoger ligt dan wanneer u gebruikt van een normale tekst.

Facebook Custom Audience

Met Custom Audience maakt u een aparte doelgroep aan via Facebook. Deze dient u zelf aan te maken door uw eigen e-mailadressenbestand toe te voegen van mensen die in het verleden een aankoop hebben gedaan of een opt-in hebben gedaan op de website. Als u dat bestand heeft geüpload, dan heeft u een 'Custom Audience' ontwikkeld.

Dus wat is het voordeel van het ontwikkelen van een Custom Audience? U heeft vast wel gehoord dat een bestaande klant makkelijker te verkopen is dan nieuwe klanten. Immers, u heeft al bewezen dat u goed te vertrouwen bent aan een bestaande klant, dus waarom zouden zij niet opnieuw willen kopen als zij de kans krijgen?

De meeste bedrijven benaderen hun bestaande klanten door e-mail, maar tegelijkertijd is e-mail ook een van de drukste communicatiekanalen, waarbij zijn of haar e-mail wordt overrompeld door 50+ andere bedrijven.

Met Facebook Custom Audience kunt u diezelfde mensen benaderen, maar niet via het traditionele onlinemarketingkanaal. Ook is deze functionaliteit binnen Facebook ook effectief als u het combineert met een uitgaande e-mail.

Een klein stappenplan volgt voor het aanmaken van een Custom Audience:

  1. Ga naar uw advertentiebeheer en selecteer 'Doelgroepen' aan.
  2. Klik op: 'aangepaste doelgroepen' en daarna op klantenbestand.
  3. U heeft dan de mogelijkheid om het handmatig te importeren of via een extern software: Mailchimp. Heeft u een groot klantenbestand, dan raden wij u aan om het via Mailchimp uit te voeren. U kunt dan een e-mail versturen via Mailchimp en deze potentiële klanten ook benaderen via Facebook.
  4. Via de URL: Facebook.com/ads/manager/ kunt u een pixel aanmaken onder het kopje 'tools'. Zet deze pixel op de bedankt-pagina in de <header> en u weet precies hoe uw e-mailadressenbestand het hebben gedaan op basis van conversies.

Facebook Canvas Ads.

Facebook Canvas is een geweldige tool, die de mobiele ervaring door middel van Facebookadvertenties aanzienlijk kunnen verbeteren. Het is een geïntegreerde mobiele ervaring waarmee storytelling heel makkelijk wordt. Nadat iemand op uw advertentie heeft geklikt wordt het scherm volledig begeven op die advertentie.

Facebook Canvas advertenties

Facebook Canvas advertenties kunt u het best gebruiken als u branding als belangrijkste doelstelling heeft. In deze stappenplan ziet u hoe u een Facebook Canvas advertentie kunt ontwikkelen:

  • Stap 1: Bovenin uw Facebookpagina ziet u 'publicatietools'. Klik erop en vervolgens ziet u linksonder 'Canvas' staan.
  • Stap 2: Maak een nieuwe Canvas advertentie aan.
  • Canvas advertentie aanmaken

  • Stap 3: U kunt een nieuw component toevoegen.
  • componenten Carousel advertenties

  • Stap 4: Facebook vraagt u om een thema, header, foto en een button-tekst te formuleren.
  • Stap 5: Bij de opmaak van een foto kunt u kiezen uit drie types; Passend in hoogte, passend in breedte en volledig in breedte. Hou er rekening dat uw foto minimaal 1080 pixels moet zijn.

Mocht u meer vragen hebben dan kunt u ook contact met ons opnemen. Wij zullen uw specifieke vragen per e-mail beantwoorden.

Facebook Lookalike Audience

Het gebruik van Facebook Lookalike Audience creëert een doelgroep dat soortgelijke kenmerken heeft met de Facebook Custom Audience. Facebook kan op die manier soortgelijke doelgroepen creëren om uw conversies te verbeteren.

Het creëren van een Facebook Lookalike Audience, of te wel een vergelijkbare doelgroep wordt als volgt gemaakt:

  • Stap 1: Ga naar advertentiebeheer en selecteer 'Doelgroepen'.
  • Stap 2: Klik op: 'vergelijkbare doelgroep', waarnaar u een pop-up te zien krijgt:
  • Wat zijn Facebook lookalike audience

  • Stap 3: Het beste is om een relatief smal doelgroep grootte te selecteren. Hoe hoger de grootte, hoe minder selectief Facebook wordt en hoe minder betrouwbaar de vergelijkbare doelgroep wordt.
  • Stap 4: Vul de overige gegevens in en klik op voltooien. Uw vergelijkbare doelgroep is aangemaakt.

Facebook Audience Insights

In de bovenstaande gevallen heeft u al reeds een klantenbestand waarop u kunt bouwen. Maar Facebook geeft u ook de mogelijkheid om doelgroepen te benaderen als u geen enkele kenmerken of bestaande klanten heeft.

  • Stap 1: Ga naar advertentiebeheer en klik op: doelgroepstatistieken.
  • Facebook audience insights

  • Stap 2: Gebruik de filters aan de linkerkant om uw doelgroep te definiëren of uw doelgroep direct te verfijnen.
  • Doelgroep verfijnen Facebook

  • Stap 3: Klik op opslaan en geef uw doelgroep een naam.

Bent u nieuwsgierig in de mogelijkheden van Facebook (re)marketing? Dan kunt u met ons contact opnemen. Een van onze specialisten wilt u graag te woord staan en de mogelijkheden met u bespreken.

No Comments Yet.

Leave a comment