E-commerce SEO

E-commerce SEO

Nchannel heeft onderzocht dat 44% van de mensen hun online winkelen begint bij het intoetsen van een zoekwoord in een zoekmachine. Volgens Kissmetrics blijkt dat 30,5% van alle bezoekers vanuit zoekmachines komen. E-commerce SEO is essentieel in de online wereld!

Wat we uit deze onderzoeken kunnen zien is dat e-commerce SEO bijna onmisbaar is binnen het bedrijfsleven. Jammer genoeg wordt e-commerce SEO steeds meer uitdagender geworden, meer complex en de concurrentie wordt sterker.

U concurreert als e-commerce website niet alleen tegen de grote heren als Amazon en Bol.com, maar moet ook rekening gehouden worden met de nieuwe rankingsfactoren als: website snelheid, gebruikerservaring en organische click through rate.

Gelukkig, deze handleiding geeft u precies de wijze waarop u kunt mee concurreren met de grote heren. Uiteraard, het budget telt ook mee, maar het genereren van meer bezoekers is een van uw belangrijkste doelstelling binnen het e-commerce landschap.

E-commerce SEO: zoekwoordenonderzoek

Amazon
In het vorige artikel schreef ik uitgebreid over longtail zoekwoorden. In dit artikel is de zoekwoordenanalyse uitermate belangrijk en zullen we doorhameren op dit principe. Een andere goede tool is de zoekwoordenplanner van Amazon.

SEO zoekwoordenonderzoek

De zoekwoorden van Amazon is sterk gebaseerd op de zoekvolume uit het verleden (ook als long tail zoekwoorden). Ook zijn ze vaak minder competitief en benadrukken zij wel de zoekresultaten uit het verleden van bezoekers. Er wordt dus gegarandeerd op gezocht!

We vinden vele e-commerce beheerders die hun categorieën rond willekeurige zoekwoorden optimaliseren. Categorie webpagina’s converteren minder dan productpagina’s, maar toch genereren ze conversies.

Dus het is verstandig om categorieën webpagina’s zoekwoorden te gebruiken per categorie webpagina. Een relevante manier om dat te doen? Door te kijken naar uw concurrenten. Bekijk de categorieën die uw concurrenten al reeds gebruiken en gebruik deze ook. Bij Amazon kunt u bijvoorbeeld kijken naar verschillende productcategorieën die worden gebruikt:

Amazon zoekwoorden

Een belangrijke tip: als u unieke categorieën gebruikt is het verstandig om het zoekwoord van bijvoorbeeld Amazon te gebruiken, zoals ‘droog hondenvoer’ en te veranderen in ‘gezond droog hondenvoer’. Deze zoekwoorden zijn minder competitief en meer gericht op wat de gebruiker precies wilt.

Amazon is een relevante bron om categoriepagina zoekwoorden te zoeken. Maar het is verre niet de enige bron waar u deze zoekwoorden waar bezoekers op zoeken te vinden. Daarom raden wij altijd aan om ook zoekwoorden te zoeken op plaatsen waar uw concurrenten hun categorie zoekwoorden zoeken.

Wikipedia
Wikipedia is een van de websites om zoekwoorden van verschillende producten en categorieën op te zoeken. Net als Amazon en andere e-commerce websites, organiseert Wikipedia ook de zoekwoorden op basis van topics en categorieën. In andere woorden, zij nemen veel werk uit handen om deze zoekwoorden voor u te organiseren en categoriseren. Hier een Engels voorbeeld (omdat ik hem goed vond) om te zien hoe Wikipedia deze zoekwoordenonderzoek precies voor u doet.

Wikipedia zoekwoorden

E-commerce SEO: website structuur

De website structuur – hoe uw webpagina’s georganiseerd en gerangschikt staan – is een belangrijke zoekmachine optimalisatie begrip voor elke website. Maar het dubbel zo belangrijk voor e-commerce websites. Dat komt ten eerste, doordat e-commerce websites significant meer webpagina’s hebben dan de gemiddelde blog of andere website.

Webpagina analyse

Met zoveel webpagina’s is het noodzakelijk dat uw website structuur zo gebruiksvriendelijk mogelijk wordt gemaakt voor uw bezoekers en dat zoekmachines de meest interessante en belangrijkste webpagina’s van uw website kunnen vinden en crawlen.

Voorbeeld van een SEO en gebruiksvriendelijke e-commerce website architectuur

In de onderstaande afbeelding een voorbeeld van een geoptimaliseerde e-commerce website structuur:

Websitestructuur analyse

Zoals u kunt zien, is de autoriteit geconcentreerd op de product- en categoriepagina’s van deze website (die dus de neiging hebben om de meest belangrijke webpagina’s voor een e-commerce website te benadrukken). Deze geconcentreerde autoriteit voor webpagina’s helpt bij het hoger ranken in Google.

Niet alleen is dit geweldig voor SEO, maar gebruikers zullen het ook optimaal vinden om producten op te zoeken. Een eenvoudige, vlakke structuur maakt het gemakkelijk voor browsers om de producten te zoeken waar zij naar op zoek zijn.

E-commerce SEO: On-page SEO

Wanneer de bovenstaande elementen correct zijn afgewerkt is het tijd om uw categorie- en productpagina’s te optimaliseren. Voor de meeste e-commerce websites is het belangrijk om te ranken op de long tail zoekwoorden. Als voorbeeld kunnen we nemen dat iemand gaat zoeken op “rode Nike-schoenen maat 42”, dat veel dichterbij het aankoopbeslissingsproces zit dan iemand die zoekt op “online schoenen kopen”.

Het is vanzelfsprekend dat u uw hoofd zoektermen in uw paginatitel wilt hebben. Maar dat is niet het enige. Het toevoegen van zelfstandige naamwoorden in uw titels kan helpen om hoger te ranken in longtail zoekwoorden.

Als voorbeeld, laten we zeggen dat het doelzoekwoord van uw categoriepagina “lawaai bestendige koptelefoon” is en u het woord “beste” erbij toevoegt. U voegt dus als het ware een woord toe aan de zoekterm waar bezoekers veelal op zoeken.

Hier zijn een aantal veelgebruikte termen die mensen gebruiken bij het zoeken naar producten in Google:

  • Goedkoop
  • Deals
  • Review
  • Beste
  • Online
  • Free shipping

Google maakt indirect geen gebruik van de organische CTR als rankingsfactor. Maar het optimaliseren van deze Kritische Prestatie Indicator resulteert in meer klikken en ook meer verkopen. Het blijkt maar weer wat woorden en zinnen kunnen doen met het zoekgedrag van bezoekers.

Hier zijn enkele magnetische woorden voor e-commerce product- en categorie pagina’s:

  • X% korting (“25% korting”)
  • Garantie
  • Laagste prijs
  • Gratis verzending
  • ’s Nachts verzenden
  • Uitverkoop

Wij hanteren bijvoorbeeld een CTR van minimaal 10%, en als we een webpagina hebben dat onder dit percentage valt passen we deze aan en testen we de nieuwe resultaten.

1. Schrijf 1000+ content teksten

Verschillende studies hebben aangetoond dat langere teksten beter ranken in de zoekmachines. Het feit telt: Google wilt uw content beter begrijpen. En hoe meer content er geleverd wordt, des te beter Google uw content kan begrijpen.

Plus, wanneer u langere teksten online aanlevert kunnen bezoekers de inhoud en het onderwerp ook beter begrijpen. Het is zeker niet noodzakelijk om elke webpagina nu te verbeteren qua kwantiteit van de inhoud. Wel raden we aan om minimaal 50-100 woorden voor uw product- en categorie pagina’s te schrijven.

2. Laat uw zoekwoorden 3-5x terugkomen in uw teksten

Wanneer u uw paginatitel en meta description geschreven heeft, is het belangrijk dat uw doel zoekwoord zo’n 3-5x terugkomt in de tekst. Dit heeft niks te maken met zoekwoorden spammen, maar zo weet u zeker dat uw webpagina op het doel zoekwoord gecrawld wordt en dat Google uw webpagina kan begrijpen. Bijvoorbeeld, als uw doel zoekwoord “telefoonhoes bestellen” is, moet u zeker weten dat dit zoekwoord in uw paginatitel, meta description, URL en 3-5 keer in uw content komt.

E-commerce SEO: Technische SEO

Technische SEO is een van de belangrijkste factoren voor alle websites en dus ook voor e-commerce websites. Dat komt, omdat e-commerce websites veel meer webpagina’s hebben om te managen. Zelfs een kleine e-commerce website heeft al vaak meer dan 500+ pagina’s. En al deze pagina’s verhogen de kans op technische SEO problemen.

Verder hebben e-commerce productpagina’s weinig backlinks. Dat betekent dat de technische SEO van zo’n webpagina al vaak de “ijsbreker” is om hoog te ranken in de organische zoekresultaten. Bijvoorbeeld, als u en uw concurrent nek aan nek gaan kan een technische SEO probleem het verschil zijn tussen de vijfde plek of de eerste plek.

E-commerce SEO: Content marketing

Zoals elke website, kan e-commerce websites hun verkeer en verkoop aanzienlijk verhogen met door het aanboren van content marketing.

Als voorbeeld, de populaire kook e-commerce website Williams-Sonoma.com heeft een uitstekende blog dat recepten, kooktips en interviews met de chef-koks online plaatst als content marketingstrategie.

E-commerce SEO

Stap #1: Analyseer waar uw doelgroep online uithangt

Als u weet waar uw potentiële klanten uithangen dan kunt u ongelofelijk veel inzichten verschaffen in de gedachten, dromen, angsten en verlangens van uw doelgroep.

Stap #2: Creëer goede content rond uw doel zoekwoorden

Vervolgens is het tijd om nieuwe content te creëeren dat aansluit bij uw doelgroep.

E-commerce SEO: Linkbuilding SEO

Wanneer u geweldige content aanlevert op uw e-commerce website’s blog kunt u heel veel hyperlinks van externe webbeheerders realiseren. Ja, het opbouwen van kwalitatieve backlinks kunnen uw product- en categorie pagina’s een enorme boost geven in de organische zoekresultaten van Google.

Stap #1: analyseer en vind verouderde, verplaatste of vervallen bronnen

Deze verouderde of verlopen websites hebben vaak nog veel backlinks, die dus resulteren in een 404-pagina. Door deze te analyseren krijgt u een uitgebreid overzicht van URLs met de ‘broken links’.

Maar hoe kom je tot die analyse?

Hedendaags bestaan er verouderde websites die nog steeds duizenden backlinks hebben naar de URL. Vele domein veilingsites hebben het harde werk voor u uit handen genomen om verouderde URLs te vinden die gerelateerd zijn aan uw onderwerpen.

Ook zoekmachine Google kunt u helpen bij het vinden van oude of websites die verlopen zijn. Door te zoeken naar de volgende onderwerpen met zoekwoorden tussenhaakjes (“):

  • “Bedrijf sluit”
  • “is gesloten”
  • “Buiten bedrijf”
  • “Hernoemt als”
  • “Faillissement”

Linkbuilding SEO

Stap #2: pak een aantal verouderde URLs

Zodra u een aantal verouderde URLs heeft is het tijd om de backlinks van deze URLs te vinden. Tools als Majestic SEO maken dit proces een eitje. Ten eerste, pak de verouderde URL en de lijst met backlinks komen vanzelf tevoorschijn. Aan u om deze backlinks in een excell-bestand te plaatsen. Bij 100+ backlinks mogelijkheden kunt u doorgaan naar stap 3.

Backlink analyse

Stap #3: Verzend e-mails, realiseer kwalitatieve backlinks

Nu is het de tijd om webbeheerders te laten weten dat zij beschikken over verouderde links. Beste manier om te doen? Gewoon door hen persoonlijk een e-mail te sturen met tegelijkertijd een link-mogelijkheid van jezelf.

“Op de webpagina (URL) zie ik een verouderde backlink dat resulteert in een 404-pagina. Deze 404-pagina is erg slecht voor uw SEO en wil u daarom graag op de hoogte brengen van deze verouderde link”.

“Ik heb reeds ook een artikel geschreven over X (is het onderwerp waarover de verouderde link gaat). Wellicht een idee om deze URL ervoor terug te plaatsen?”

Conclusie

E-commerce SEO gaat net iets anders dan zoekmachine optimalisatie op een normale website. Toch hebben websites en webshops toch veel raakvlakken op het gebied van SEO. Als we kijken naar de productpagina’s en categoriepagina’s is de technische optimalisatie noodzakelijk. Een goede techniek boost je organische zoekresultaten enorm.

Meer weten of heeft u hulp nodig? Webizx is betaalbaar en heeft specialisten in dienst met jarenlange ervaring. U kunt gerust contact met ons opnemen.

0 Responses

  1. […] Bijvoorbeeld, voeg uw hoofd zoekwoorden een paar keer toe. Gebruik LSI zoekwoorden. En als het kan, publiceer meer dan 1000+ woorden als informatie over uw productomschrijvingen. Voor meer informatie? Verwijs ik u door naar E-commerce SEO. […]

Leave a comment