E-commerce psychologie

E-commerce psychologie

Het is niet altijd makkelijk voor een online business om nieuwe klanten te werven, zeker niet als het aankomt op het begrijpen van de wensen en behoeften van uw doelgroep.

Het beter begrijpen van het beslissingsproces en de psychologie achter het brein van consumenten bij het aanschaffen van producten en diensten kunnen effectief helpen bij elke type business, die willen groeien in de verkoop van zijn producten of diensten.

Wat maakt een klant een bepaald product bijzonder om te kopen, zonder na te denken en hoe kunnen organisaties online invloed uitbrengen op de aankoopbeslissing middels psychologische triggers?

In dit artikel zetten we belangrijke psychologische triggers in kaart, die zich al in het verleden bij veel bedrijven bewezen hebben.

Ga in de gedachtegang van de consument

Psychologie is het erachter komen van de gedachtegang van consumenten om te begrijpen waarom zij bepaalde beslissingen maken om een product of dienst te kopen – wat stimuleert hen.

Mensen kunnen heel erg complex zijn, maar toch is er een reactiepatroon van psychologische triggers die kunnen worden geanalyseerd, om de online aankopen daarmee te stimuleren.

Hierdoor kan een bedrijf precies inschatten wat consumenten precies zoeken, waardoor zij het winkelen voor consumenten gemakkelijker kunnen maken.

In dit artikel laten we 14 voorbeelden zien hoe de psychologie werkt in e-commerce verkopen.
 

Creëer urgentie

Het gevoel van urgentie maakt de snelheid van de klant in het aankoopproces sneller, zonder dat daar bewust over wordt nagedacht.

Of het nu in taalgebruik of functies is, zoals countdowns, is het nog steeds een van de meest effectieve psychologische trigger, en dat is wat het populair maakt onder de vele websites.

Urgentie voor meer conversies

Amazon maakt handig gebruik van urgentie om dagelijkse aanbiedingen te bevorderen door de presentatie van de gereduceerde prijs vlakbij de originele prijs te zetten, terwijl hierbij het aftellen wordt gebruikt om vaart achter de aankoop te zetten.
 

Wederkerigheid – Zij geven wat, dus moet wat teruggeven

Consumenten willen zich gewaardeerd voelen door een merk en het vertrouwen kan een belangrijke factor zijn voor hen om een plaats boven de andere te kiezen.

Dus, het is altijd een goed idee om eraan te herinneren hoe uw bedrijf haar klanten bedankt, bijvoorbeeld in de vorm van een gratis verzending de volgende keer, een geschenk samen met de eerste aankoop, of een gratis proefperiode.

wederkerigheid voor meer conversies

Coolblue doet dit heel slim door verschillende filmpjes te maken en hulp te bieden bij de producten die zij verkopen. In bovenstaand voorbeeld laat Coolblue zien hoe men een screenprotector op een Iphone plakt. Als u dan geïnteresseerd bent in een Iphone, dan zal u dit in de toekomst eerder bij Coolblue kopen dan een ander bedrijf.
 

Schaarste – stroomversnelling in uw beslissingsproces

Het is heel gebruikelijk voor e-commerce websites om de gebruikers te informeren over de producten die bijna uit voorraad zijn, als in de zin van dat zij beperkt tijd hebben en de aankoop van het product zo snel mogelijk moeten afronden.

Dit is een populaire methode die veel wordt gebruikt in veel verschillende manieren en de resultaten zijn meestal zeer succesvol. Maak er echter alleen geen misbruik van.

schaarste principe conversie optimalisatie

Wat men vaak ziet is dat elke website over vakantie zogenaamd nog maar 1-3 plaatsen over hebben om deze trigger te versterken. Net als urgentie, de informatie moet gebaseerd zijn op echte informatie voor consumenten om het vertrouwen van consumenten niet te verslechteren.
 

Sociale bewijskracht – Het liefst volgen we

Door de dominantie van social media in ons leven is de gedachtegang verandert bij de aankoop van een nieuw product, waarbij sociale bewijskracht belangrijker is dan ooit. Omdat een service moeilijk te evalueren is zullen mensen op zoek gaan naar sociale, persoonlijke bronnen. Reviews en eerdere ervaringen van het bedrijf tellen dan zwaar mee.

Sociale validatie, of het nu een deskundige is of andere consumenten, kan dat stukje informatie overbrengen om potentiële klanten te overtuigen van het feit dat zij moeten overgaan tot aankoop.

Het vertelt klanten:

  • Andere klanten, die in het verleden iets gekocht hebben, tevreden waren met het proces en de aankoop;
  • Andere klanten dus tevens het product waarderen die u op dat moment wilt aanschaffen.

sociale bewijskracht conversie optimalisatie
 

Referentiegroepen – andere hebben invloed op het koopgedrag

Invloed is relevant om sociale invloeden op het koopgedrag en het gevolg is een stijgende trend in het vertrouwen van zogenaamde beïnvloeders – mensen die hun goedkeuring uiten voor een product – worden ingezet, omdat zij andere potentiële klanten kunnen beïnvloeden.

Fashion bloggers genieten bijvoorbeeld van hun populariteit en ze kunnen zelfs hun passie omzetten in een beroep door samen te werken met e-commerce websites om producten en merken te promoten.

Aangezien consumenten meer comfortabel zijn met mensen die zij kunnen vertrouwen, in plaats van ze te koppelen aan merken, dienen referentiegroepen als ambassadeurs, die een aankoopbeslissing makkelijker maken.
 

Storytelling – maak van uw verhaal een sprookje

Storytelling blijkt zeer positief te zijn voor diverse merken, vooral als het zich uitbreidt naar de cultuur en perspectieven binnen de organisatie.

Het blijkt uit onderzoek dat onze hersenen niet goed willen functioneren als we geen samenhang zien in losse elementen van een product of dienst. Om informatie goed op te slaan moeten we dit koppelen en een samenhang creëren met andere elementen van hetzelfde onderwerp. Onze hersenen zijn steeds op zoek naar samenhang tussen informatie-eenheden, en dat is precies storytelling doet: presenteren van gebeurtenissen in informatie-eenheden.

Onderzoek naar storytelling
 

Creëer loyaliteit bij uw bezoekers

Bezoekers houden van betrokkenheid, op voorwaarde dat het wordt gepromoot op een passende manier om hen te overtuigen om verder te gaan met een merk.

Het is belangrijk om de betrokkenheid in de eerste stap zo aantrekkelijk mogelijk te maken, zodanig dat het doel duidelijk is en het proces zo gemakkelijk mogelijk.

De vraag voor de PuraVida is duidelijk en direct, en de consument wordt gevraagd om te beslissen of het een interessant aanbod is om te overwegen:

loyaliteit onder bezoekers creeeren
 

Gebruik afbeeldingen – 1 afbeelding zegt meer dan 1000 woorden

Het klopt dat een beeld meer zegt dan duizend woorden en het kan zelfs nog meer de moeite waard zijn als het aantrekkelijk en creatief is.

IKEA bijvoorbeeld, leunt zwaar op beelden van hoge kwaliteit, die de consumenten helpen de behoeften van producten te bevredigen.

Het gebruik van beeldspraak helpen klanten te visualiseren wat de producten kunnen doen, zoals de keukens en slaapkamers.

Conversie optimalisatie door afbeeldingen

Prijsstelling – Gebruik prijsreferenties

Veel e-commerce websites bieden een prijsklasse voor de aanbevolen producten en het magische getal drie is vaak het waargenomen succes van een webpagina.

Consumenten psychologie geeft bezoekers vaak de neiging om de laagste prijs te negeren, terwijl het idee van het aanbieden van meer dan drie opties uiteindelijk het gevaar geeft dat bezoekers uiteindelijk niet kiezen, ook wel keuzestress.

Het komt weleens voor, eenmaal klaar met het kopen van een product of dienst, bent u ineens bereid te upgraden tegen een hogere prijs. Apple kan dat als een van de beste om dit te toe passen als psychologische trigger, zoals loyaliteit maakt het voor bezoekers nog moeilijker te weerstaan aan een verbeterde (en duurdere) Apple-variant.

Prijsreferenties
 

Laat consumenten denken dat zij speciaal zijn

Het is altijd een goede idee voor een merk om een persoonlijke sfeer te creëren en bezoekers hen uniek te laten voelen.

Een paar kleine veranderingen op de website, of zelfs een slimme aanmelding kan voldoende zijn om de gedachtegang over een merk te veranderen:

Conversie optimalisatie Alkmaar
 

Minder is meer – voorkom keuzestress

Het minder toevoegen van verschillende varianten in producten kan zeer nuttig zijn voor de keuzes die gemaakt worden door bezoekers, omdat het laat zien dat zware websites en te veel keuzes afleidend zijn voor de gebruiker.

Dus, eenvoud, zowel in design en in de user experience wordt gewaardeerd door de consument en helpt hen een merk te vertrouwen voor verdere aankopen.

Uit een onderzoek bleek namelijk dat een keuze uit 32 jam leidde tot 4% van de aankopen en dat een keuze van 3 soorten jam leidde tot in de 30% conversies. Meer keuzes is dus niet altijd beter en kan leiden tot keuzestress. Teveel keuze verhoogt de drempel tot aankoop.
 

Bied alleen relevante informatie – draai er niet omheen

Een e-commerce website die relevante en duidelijke informatie geeft over haar producten helpt consumenten beter een idee te krijgen. Doe vooraf marktonderzoek, vraag wat bezoekers willen weten over het product en pas dat toe op de website.

Beknopte landingspagina maken
 

Maak het aankoopproces gemakkelijk voor je bezoeker

Eenvoud is altijd handig, vooral als het ook gecombineerd wordt met een gemakkelijk te begrijpen design, dat leidt tot een snel, converterende inkoopproces.

Bezoekers zijn niet bereid om de tijd te nemen om het design van een website te begrijpen. Daardoor zullen zij dus minder geneigd zijn om een product of dienst te kopen en als webbeheerder moet u deze bottlenecks opsporen.

Als het aankoopproces eenvoudig is en u de bezoekers niet het idee geeft dat zij inspanning moeten leveren, dan zorgt dit voor een positievere ervaring en dan zal de conversie stijgen.
 

Bied extra incentives als klanten meer kopen

Zodra een gebruiker besluit om een product of dienste te kopen van een e-commerce website, is het tijd om het niveau van betrokkenheid en loyaliteit op te bouwen.

Of het nu om een refferal programma gaat, waarmee gebruikers worden aangemoedigd om hun beloning te gebruiken om nieuwe producten te kopen. Gebruikers zijn eerder bereid om meer aankopen te overwegen, zodra ze blij zijn met hun eerste bestelling.

En alle bovenstaande psychologische triggers zijn dus relevant en het juist gebruiken van die triggers, zal ervoor zorgen dat bezoekers zich bewust zullen binden aan uw producten of diensten.

No Comments Yet.

Leave a comment