5 heuristieken van betrouwbaarheid

Conversie optimalisatie verder dan veranderen van buttons

 

Conversie optimalisatie begint steeds meer vormen aan te trekken van het vak online psychologie, of te wel: online persuasion. Vroeger werden vooral kleuren en plaatsen op de website getest en bekeken welke verandering heeft geleid tot een hogere conversie. Een conversie is een specifiek doel, iets dat u met uw website wilt bereiken (bijv. meer informatieaanvragen, contact laten opnemen of een product of dienst aanschaffen). Met conversie optimalisatie gaan we veel verder en zetten we reacties van de hersenen om in nieuwe elementen op de website.

De 5 heuristieken om mee te nemen in conversie optimalisatie

Volgens het onderzoek van Paul King gebruiken mensen vijf heuristieken om herinneringen om te zetten in de lange termijn geheugen. Deze vijf heuristieken zijn:

  1. Herhaling: onze hersenen reageren op activiteiten die periodiek plaatsvinden, omdat ze of belangrijk zijn of als gewoonte worden ervaren. Een goed ontwikkeld design op uw website zorgt voor herkenning en door deze huisstijl in al uw marketing instrumenten door te voeren wordt dit beter onthouden.
  2. Het primacy and recency effect: elementen die als eerst gebeuren (primacy) worden als belangrijker ervaren dan de elementen die daarna gebeuren. Ook wordt het eind van uw inhoud beter onthouden (recency) en wordt het overgrote deel in het midden grotendeels vergeten. Denk dus goed na wat de structuur wordt van uw webpagina’s.
  3. Verrassing: elementen die niet verwacht worden op de website worden beter onthouden dan het ‘algemeen’. Belangrijk om een uniek design toe te passen dat niet snel vergeten wordt. Bezoekers bevinden zich in het aankoopproces en zullen wellicht op een later moment de definitieve keus maken om een product of dienst bij een bedrijf te bestellen. Met verrassende elementen blijf je beter onthouden en vergroot uiteindelijk de conversie.
  4. Emotionele impacts: elementen die emotionele waarde hebben blijven beter onthouden. Zorg er dus voor in uw webteksten dat ze de doelgroep raken. Goede testmogelijkheden zijn om te kijken in termen van verliezen: “U zult het product nooit meer goedkoper krijgen dan nu het geval is” of winsten: “Met het bestellen van dit product zult u vanaf morgen een stuk prettiger voelen”. Deze vormen van sturing worden in de psychologie ook wel framing.
  5. Positieve of negatieve uitkomsten: met alles wat bezoekers doen, houden zij rekening met het resultaat. De mens heeft meer verliesaversie dan winsten. Negatieve prikkels kunnen dus uitstekend werken als we uit onderzoek weten dat het verliezen van €100.- 2 tot 3x meer voelt dan als je dat bedrag wint. Ook in het schrijven van uw content kunt u hier rekening mee houden. Vergeet dus niet om te vertellen welke risico’s uw product wegneemt.

Praktische tips voor de 5 heuristieken van betrouwbaarheid

Wanneer u deze psychologische elementen goed hanteert wordt uw website beter herinnerd. Deze herinneringen zullen zich gaan omzetten in de wetenschap van vertrouwdheid (ook wel de science of familiarity). Hele simpele voorbeelden om deze heuristieken te vergroten zijn:

  • Zorg ervoor dat de belangrijkste informatie boven de vouw zit. Boven de vouw is de deel van uw webpagina als bezoekers daarop landen (primacy).
  • De call-to-action knop onderaan uw webpagina plaatsen (recency).
  • Bied een levenslange garantie aan (verrassing).
  • Refereer naar de momenten van de jeugd. Bijvoorbeeld naar de 90s muziek van de generatie Y (leeftijdscategorie 1980-2000).
  • Bied een korting aan als bezoekers minimaal een bedrag besteden (positieve resultaat).

Mocht u na het lezen van dit blogartikel enthousiast geworden zijn van de waarde die psychologie heeft in converterende bezoekers, maar heeft u behoefte aan hulp of advies? Onze online marketingspecialisten vinden het een leuke uitdaging om deskundig advies te geven over de mogelijkheden die op uw website benut kunnen worden. U kunt vrijblijvend contact met ons opnemen.

Summary
Article Name
5 heuristieken van betrouwbaarheid
Description
In dit artikel de 5 praktische tips voor de heuristieken van betrouwbaarheid. Verhoog uw online verkopen middels deze heuristieken.
Author
Publisher Name
Webizx internetbureau
Publisher Logo

No Comments Yet.

Leave a comment